Bon Iver
Bon Iver

Bon Iver: Bon Iver

Album / 4AD
Utgivning D. 2011.06.20
Özgür Kurtoğlu

Det sägs ofta att ur sorg föds alltid något vackert, ett tankesätt vars 'resultat' hämtas från otaliga mästerverk inom film, musik, konst, litteratur som använt framför allt hjärtesorg som bränsle för den kreativa lågan. Historien om Justin Vernon och hans hjärtesorg, om For Emma, Forever Ago, har återberättats till döds. Justin Vernon har tagit vara på uppmärksamheten och experimenterat loss på alla sätt han hunnit, och gjort allt han gjorde den gången ännu skörare till utseendet men starkare i själen, och kallat sin nya resa kort och för Bon Iver.

For Emma, Forever Ago framstår idag väldigt klart och väldigt tydligt som bara ett frö, som när albumet släpptes var helt orört och nysått. Det var en början, ett virrvarr av känslor födda ur smärta från separation, från ensamhet och från en rädsla för att börja om från noll. Blood Bank EP var en tyst, försiktig uppväxt, som en efterlängtad sömn efter det plötsliga och överväldigande positiva mottagandet debutalbumet förde med sig världen över som också förde med sig ett nytt liv för Justin Vernon.

Bon Iver är i sin tur fullvuxet, starkt, stolt och som spritter av livsglädje. Det är en varm titt bakåt i tiden på något som aldrig kommer tillbaka men som alltid kommer vara en del av en själv. Fröet Bon Iver sådde med sin tysta debut är idag ett vackert träd som redan står i full blom, med grenar som växt ut från indie-musikens folk- och pop- och rocklutningar och medgörligt givit plats åt allt som Justin Vernon med sitt band vill att Bon Iver ska vara. Och om Bon Iver är bara en enda sak är det makalöst vackert.