Vetiver: Woody West Limited Edition, Göteborg

Vetiver, Woody West Limited Edition, Göteborg

Recenserad av David Winsnes | GAFFA

Att lägga Vetiver en halvtimme efter Band of Horses är ett smart drag, vare sig det är medvetet eller ej. De flesta band som försöker sig på melodiös fart efter att The Funeral ringt ut förvandlas förmodligen till pensionerade kopior i jämförelse. Men San Fransisco-kvintettens låtskatt stavas varken högt tempo eller allsångsrefränger. Avslaget som en svalkande bris i sommarhysterin puttrar Vetiver fram utan gester och skapar janglig pop som den otålige avskriver men som är en oerhört behaglig belöning för den uppmärksamme.

Andy Cabic står på scen och ser lika mysig ut som sin folkmusik i sin Bo Sundström-hatt. Tillsammans med andragitarristen, påfallande lik Art Garfunkel, jammar han fram soldränkta, fjäderlätta stycken som ur tomma intet. Det påminner om The Skygreen Leopards och Devendra Banhart, men sträcker sig ända tillbaka till Fleetwood Mac. 2011 års The Errant Charm markerade en vändning bort från det mest urballade och innehöll istället en starkare elektronisk inriktning, men i grund och botten är Vetiver fortfarande det varmaste sound du finner bland festivalens bokade akter.

"Happiness is sad", sjunger Cabic på fina Worse For Wear och träffar med så mycket knytnäve som den charmiga mannen möjligtvis kan frammana, för att sedan lunka in i knarkiga Sister vars gitarröverlappningar och hoande vokaler resulterar i en dimmig smältdegel. Det är konsertens finstämda klimax, en krusning på ytan som belönas med artiga applåder men knappast står skrivet om i historieböckerna. Så kan allt heller inte vara Independence Day. Någon muttrar att "det här var ju inte så kul" men förväntar man sig ett storslaget party är man ute på djupt vatten. Också det enkla, tillbakadragna kan vara – och är – vackert.