Coldplay: Where The Action Is, Göteborg

Coldplay, Where The Action Is, Göteborg

Coldplay: Where The Action Is, Göteborg

Recenserad av David Winsnes | GAFFA

Where The Action 2011 är kanske inte är tidernas mest engagerande festival. Det beror också på en sak, och bara på just den saken. Coldplay avslutar och dagen består av tio förband. Inte för att förminska en akt som Bright Eyes, men i det här sammanhanget – när knappt en femtedel, om ens det, av besökarna bemödar sig att dyka upp när Conor skjuter ifrån – är det svårt att se det ur en annan synvinkel. Joel Borg berättade häromdagen att Luger bokat festivalen kring Coldplay, upprättat den för Coldplay, och med den informationen i bakhuvudet blir känslan än mer påtaglig. 25 000 i publiken, allsång redan innan spektaklet satt igång och fyrverkerier redan under första låten. Då var vi igång.

Det är ett minst sagt opersonligt Coldplay som fyller upp Azaleadalen strax efter nio. Chris Martin har regelmässigt pluggat in ett par svenska glosor, frågar ovanligt många gånger hur vi mår (har han alzheimers?) och mysskojar subtilt kring det nya materialet. Men okej, det spelar ingen större roll. Få har köpt biljett för att njuta av Chris Martin-utläggningar. Coldplay är en svårrelaterad men ändå varm och inbjudande cirkus som kanske till och med skulle hacka i hjulen av att man plötsligt inser att det finns andra personer bakom musiken.

Konsertens upplägg skiljer sig på förhand rätt markant från hur den på Stadion 2009 uppenbarade sig. Låtarna från det kommande obetitlade albumet är, minus den Colosseumstorslagna singeln Every Teardrop Is a Waterfall, mer nedtonade och akustiska än föregående skiva. Exempel: istället för Lovers in Japan bjuds vi på balladen Us Against The World. Addera äldre nummer som Everything's Not Lost och slutsumman är en och en halv timme där arenarock får samsas om plats med försiktig intimitet.

Alla de där numren du vet kommer explodera i eufori, bollar i publikhavet och kollektiv allsång kommer förstås också. Därför är roligast istället när en låt som Politik tillåts fullt pianoutrymme, eller när Jonny Buckland visar upp sin senaste utmärkt hopsnickrade gitarrslinga för världen i form av Charlie Brown. Instrument som flyger iväg utan begränsningar, så vill jag att Coldplay alltid ska låta. Ikväll gör de en gedigen första festivalspelning i Sverige och låter sällan just så, men alltid bra, alltid säkert – alltid inbjudande. Just därför är det inte så tokigt att världens största band stavas Coldplay.