Brandon Flowers: Where The Action Is, Göteborg

Brandon Flowers, Where The Action Is, Göteborg

Recenserad av David Winsnes | GAFFA

Att gå ut efter Glasvegas är en ganska tacksam uppgift ikväll. Håll dig på benen, sjung bra och du är i hamn. Tänka sig då att det är just det som Brandon Flowers är allra bäst på. Med The Killers hade han ett band som kunde förvandla de stelaste av förutsättningarna till en dansfest utan dess like, vilket spelningen på Hultsfred enligt rykten inte minst ska ha visat prov på. Som soloartist, med ett tillbakadraget kompband, är förutsättningarna annorlunda. Flowers går aldrig bort sig, han sätter alla toner och hans operaliknande scenrörelser är harmlösa, på gränsen till töntiga. Men han är också utomordentligt tråkig. Ironin blir påtaglig när jag anländer till konserten, hoppas på en återgång till nykterhetsliknande former och får det i sådan stor dos att man lite skamset börjar kika tillbaka mot scenen där Glasvegas just gått av.

Nej, så illa är det inte. Brandon Flowers är ingen scenpersonlighet, men skriva material kan han. Only The Young från debuten Flamingo får den oväntat stora publiken (summering: tonåriga tjejer med högkvalitativa mobilkameror) att stämma in kraftfullt. Ett lite mer försiktigt nummer är Hard Enough, där han bjuder upp Jenny Lewis på scen och genomför en duett som träffar hårdast under de 45 minuterna. Men det finns också ett rejält bekymmer. Inte nog med att huvuddelen av låtarna påminner om skvalpiga, avslagna versioner av redan existerande The Killers-verk - Flowers kan inte heller i låtlistan slita sig från det förgångna. Mr. Brightside och Read My Mind är visserligen kvällens två mest uppskattade nummer, men det är också problematikens kärna. Det visar på osäkerhet att inte våga släppa tidigare projekt. Det är som om han säger rakt ut till sitt kompband att det vi har inte riktigt duger i slutändan. Att han gör ett så kort set trots schemalagt längre tid kan ha med det att göra, men också att extranummer är inplanerade. Stämmer alternativ nummer två skiter det sig hur som helst direkt, då större delen av publiken springer som gamar mot Coldplay.

Han gör musik som är lätt att lyssna på en ljuvlig sommardag i Slottskogen, Brandon Flowers. En svärmordsdröm, dagens andra efter sockersöta Nutini, men det behövs lite mer feber för att intrycket ska bli bestående. En sönderklippning av den där strikta imagen, och gärna även av hans kläder.