Atmosphere: Peace & Love 2011, Venus

Atmosphere, Peace & Love 2011, Venus

Atmosphere: Peace & Love 2011, Venus

Recenserad av David Winsnes | GAFFA

Sean Daley, mer känd som Slug, tar hand om rollen som ingen annan här i Borlänge verkar bemästra. Vara, och bete sig som, en stjärna. Hiphopduon Atmosphere möter upp en oerhört hängiven skara fans och kickar igång en spelning som gungar från start till mål.

Är det okej att vi kör en del äldre material, frågar Slug och jublet verkar med eftertryck godkänna. Med den karaktäristiska elgitarren och ett piano som jazzdropkickar ned det mesta som spelar under dagen inleds en kavalkad av energisk och hängiven hiphop. Efter en mindre utläggning om att han helst av allt ville ställa in dagens spelning efter ett smärtsamt bakfylleuppvaknande övergår snacket i tugg på Sunshine på ett mästerligt sätt. Varje låts historia träffar en annan del av kroppen och när Slug på mästerverket God's Bathroom Floor innerligt får ur sig raderna "I'm tired out by the distances achieved walking in my sleep / Floors got shifted since the high got a tad too deep / Ask dad to keep cool, I'll call him back as soon as I resume normal" nås molnen som han prata om att nudda.

Musiken är inte den enskilda anledningen till Slugs tillfälliga stjärnstatus. Mellansnacket han får ur sig utraderar allting under festivalen – som i och för sig bjudit på närmast autistiska uppvisningar i publikinteraktion. I slutskedet tar han tid till att prata om festivalen, hyllar detta "small fucking community" som vi tillsammans bygger upp för ett par dagar och påminner oss om att ta oss tid till att besöka Amnestytälten – det här handlar inte bara om Coca Cola. Avslutningsvis menar Slug att det här är så nära kyrkan många av oss kommer. Det finns en insiktsfullhet och en genuinitet bakom hela Atmospheres uppenbarelse som i kombination med den attitydsfyllda och explosionsartade spelningen gör det här till en fantastisk spelning. Starstrucked.