Det Vackra Livet: Peace & Love 2011, Cozmoz

Det Vackra Livet, Peace & Love 2011, Cozmoz

Recenserad av David Winsnes | GAFFA

Det vackra livet är ofta det enkla livet, inledde jag min recension av Det Vackra Livets debutskiva med. Bröderna Ekströms musikliv är i så fall inte alltid så vackert. The Mary Onettes har ofta haft svårt att få människor att dyka upp på festivalspelningar och Det Vackra Livet går samma öde till mötes. Varför båda dessa konstellationer har omfamnats av kritikerna men aldrig gått hem hos en större skara är svårt att säga. Det har ju aldrig varit svårt att sälja in dyster musik i ungdomarnas sovrum, se bara på Kent eller vår kära Berggren som spelat dagen innan. Visst, Philip och Henrik har förmodligen aldrig varit intresserade av kändisskap. Men att denna fantastiska musik passerar så många obemärkt förbi – eller oftast aldrig ens passerar – är tråkigt.

Till en början är vi inte fler än dryga 40. När konserten närmar sig sitt slut börjar fler droppa in och när atmosfäriska Barn av en istid tonar ut en halvtimme senare har siffran närapå tripplats. Det är förstås ändå en missräkning, även om bandet erkänner sig gladare mot slutet när fler är på plats. Det Vackra Livet låter bäst på skiva. Kanske grundar sig min åsikt i romantiska villfarelser, men faktum är att duon har skapat den perfekta svenska fönsterskivan. Till nattlig belysning och trånga väggar. Inte för att de är sämre live, men för att de inte lyfter ytterligare. Då har jag dem hellre för mig själv.

Kompetensen är det inget fel på. Det låter nästan exakt som på skiva och texterna slutar inte att beskriva bara för att de kastas ut i luften. Jag vill bara inte gå till en spelning och bittert konstatera att de inte får det uppskattande de förtjänar, om man ser till siffror. De går i varje fall av till applåder som vägrar dö för en stund. En av veckans varmaste gester.