Tomas Hulenvik
The World Is Ours

Tomas Hulenvik: The World Is Ours

LP / Ilumnirec
Utgivning D. 2011.05.26
Emil Johansson

Göteborgaren Tomas Hulenviks märkligt okända debutskiva "The World Is Ours" är ett gediget men ojämnt hantverk. Framsidan av vinylomslaget, där Tomas och huttrar står på en svensk snöklädd åker, för tankarna till inställsam svensk pop à la Marching Band eller Moto Boy. Så är inte riktigt fallet, vilket inledande spåret "Scarecrows" stolt deklarerar med tunga gitarrer, hårda trumkomp och nattsvarta textrader. Sedan fortsätter det i samma form, med titelspåret, som med sina tempoväxlingar och hamrande gitarrväggar logiskt nog gör sig bra som representant för hela skivan. Tänk en svensk version av råheten i Magnetic Fields "Distortion" eller vissa delar av Dinosaur Jr.s diskografi, och du är ganska nära. Även Psykakutens självbetitlade debut från förra sommaren delar många likheter med Tomas dito.

Förvånande nog dör tempot med tredje låten, "Bury Me In Roses, Samantha", som istället blir klassisk singer/songwriter-rock. Visserligen åker Tomas tillbaka in på den från början inslagna vägen, men det blir aldrig lika välljudande och förbehållslöst som de två första spåren. Visst, det kan vara trevligt och sympatiskt att visa upp lite av sin bredd på debutskivan. Men bara om alla delar låter ungefär lika bra, och framför allt; fungerar i symbios med varandra. "The World Is Ours" förlorar mycket på sin spretiga inriktning.

När jag kommer till B-sidan har jag tyvärr redan fått de flesta av mina farhågor besvarade. Den avslutande balladen blir bara spiken i kistan. Inte för att det låter illa, utan för att skivan inte riktigt verkar veta hur den ska låta. Kebab och sushi kan ju vara gott, men inte på samma tallrik.