Russian Circles: Truckstop Alaska, Göteborg

Russian Circles, Truckstop Alaska, Göteborg

Recenserad av David Winsnes | GAFFA

Det är stor skillnad på innehåll och struktur. Att den skickligaste musikern skapar inte növändigtvis den intressantaste musiken är väl en självklarhet, men att bipolära takter och kamelontskiftande melodier inte är synonymer med musikaliskt pionjärskap är knappast en lika spridd åsikt. Band som i huvudsak förlitar sig på en enskild medlems instrumenthanterande är ofta värst. Det blir, med vissa undantag, ett enda långt solo som backas upp svagt av övriga element.

En av de musikstilar som genomsyras mest av det här är måste vara postmetal, denna onanistiska genre där gränsdragningen mellan outhärdlig machoinstrumentation och vackra, böljande partier är svår att urskilja. Red Sparowes har en magnifik basist, men faller på sitt eget grepp. Det är imponerande tills man inser hur fantasilöst det är. Samma sak gäller Pelicanminnande Russian Circles. Trion från Chicago kan också ståta med en kvalitetsmärkt basspelare i Brian Cook (tidigare These Arms Are Snakes), men han överskuggas av mannen bakom trumsetet, den exceptionelle Dave Turncrantz som live tar upp nästan hela ljudbilden.

Tyvärr väljer Russian Circles att utesluta mycket av det som gör deras skivor varierande och direkt fungerande att lyssna på. De tyngre alstren slår ut andrummen i Xavii och Verses. Kvar är en homogen samling låtar - i negativ bemärkelse – som visserligen agerar musikvägg på ett förtjänstfullt sätt men som helt saknar nyanser. De mest metalinfluerade låtarna Death Rides a Horse och Youngblood leder nedfallet.

Tidningen Guitarist Magazine intervjuade gitarristen Mike Sullivan förra året och inledde artikeln med följande ord: "We're all Russian Circles fans here on Guitarist – there is simply no other instrumental band making music as atmospheric, emotional and powerful as this US trio." Ja, kraftfullheten finns där, även om den inte når upp till samma höjder som hos många av genrekamraterna. Men atmosfär och emotionella stunder är svårare att skymta, trots att det annars är den viktigaste ingrediensen i dessa sammanhang. När de på scen dessutom sållar bort allt det material som annars får dem att framstå som lite mindre maskinistiska i sin strävan efter det svåraste kompet är besvikelsen ett faktum. Truckstop Alaska gör det dock väldigt bra när de bokar så här säreget och vågat – Saade, Russian Circles och Boris samma kväll, och ändå dröser det in folk – och behövs som kulturinstution i Göteborg.