Beach House: Green Stage, Hultsfred

Beach House, Green Stage, Hultsfred

Beach House: Green Stage, Hultsfred

Recenserad av David Winsnes | GAFFA

Det är underligt att klampa omkring på den leriga vattendystopin som kallas Hultsfredsfestivalen 2011. Inte nog med att arrangörerna tajmat in det absolut sämsta tänkbara vädret; publiken håller sig också undan. Förmodligen är det en blandning av dålig publikförsäljning och vettiga (men samtidigt musikaliskt ovettiga) människor som hellre håller sig i de skyddande tälten på campingen. När The Drums spelar är publiken knappt över fyrsiffrigt. Ett tag senare är det ännu mindre folk när Beach House äntrar den största scenen. Det uppstår en känsla av att man bjudit in sina favoritband till sitt födelsedagsparty - och att de faktiskt dyker upp. "So… it's wet", konstaterar sångerskan Victoria Legrand och tittar ut över publikpricken.

Oväntat nog vänds dessa förhållanden till något smått charmigt. Duon plus extrainsatt musiker bjuder på underfundiga kommentarer och verkar genuint uppskatta de få tappras uthållighet. Ömsesidig respekt. En publik som lyssnar, utan tafatta försök till malplacerade handklapp. Något som inte heller behövs. Beach House kanske ofta sorteras in under taggen drömpop men live raseras det finstämda och byggs upp igen i mörkare spindelnät. Gitarrslingor som väver in de bombastiska trumbeatsen i ett mjukt noise. Men framför allt Victoria Legrands otroliga röst som ensam förtjänar Beach House publik.

Jag kan inte tänka mig ett mer passande band för uppgiften de tvingas åta sig. Beach House är ett band som kan verka i alla miljöer, under de flesta tidpunkter och i otaliga sammanhang. När de turnerade med föregående album, Devotion, handlade det om att få låtarna att svälla och pulsera. Mer och mer, ytterligare ett steg för varje natt. Högre och högre, och så växte kärnan till Teen Dream fram. Nu gör duon samma sak igen, med ett material de redan tagit längre än många skulle våga gå. Beach House verkar transformeras till någonting mycket annorlunda jämfört med vad namnet indikerar. De spelar en ny låt och presenterar den som något vi inte har koll på. Legrand mässar "All we do is talk" och oväntat nog infinner sig spelningens vackraste minuter.

De har nyligen etablerat sig på allvar, men Beach House kommer knappast kommas ihåg för en enda skiva. Framtidsutsikterna kan endast ses genom solglasögon.