Serenades
Criminal Heaven

Serenades: Criminal Heaven

Album / Universal
Utgivning D. 2011.08.24
Josefin Bagge

Redan när basen sparkar igång och sätter tonen i All The Words förstår man att det här är inledningen till något enormt. Det drivs av samma grundtanke som gjorde The Verves Bittersweet Symphony till vad den blev och det vinnande koncept som skapat band som Coldplay och Elbow. Klassiska popsånger utan fixerad målgrupp eller plattform, med orkestrala inslag och en gospellik styrka. Här med rötterna djupt i den svenska indievärlden.

Det är ingen tvekan om att Criminal Heaven är en samling låtar om kärlek, alla runt tre och en halv minut långa precis som det ska vara. Första singeln Birds blir bara bättre och bättre för varje gång jag hör den. Adam Olenius och Markus Krunegårds röster smälter samman till en egen, ett eget instrument. You Make It Easy On Me är också ett av de starkare verken på skivan, med sin enkla oohooh-refräng och dansanta syntgång. Det behövs egentligen inte så mycket mer.

Sjoket i mitten å andra sidan har en fadd ton. Det är det här urtypiskt svenska, tvålfagra och lätt pretentiösa som blir så jäkla tråkigt. Som med mycket annat i vår blågula eter finns en rädsla för att korsa gränser och spela ut och vara lite fånig. Det är när det ska vara så känslofyllt och brutalt högtidligt som det slutar vara intressant.

När det tillåter sig vara lite märkligt och kanske aningen falskt, då blir det som bäst. Det känns hemskt att säga det, men det är just de "gamla" låtarna från EP:n Birds som klingar starkast. Walking Home, 2011 års All You Need Is Love, avrundar skivan graciöst.