Cut Copy: Green Stage, Hultsfred

Cut Copy, Green Stage, Hultsfred

Cut Copy: Green Stage, Hultsfred

Recenserad av Emanuel Videla | GAFFA

Genier stjäl som bekant. I så fall måste Cut Copy vara fantastiskt smarta, professorsnivå ungefär. De har nämligen snattat rejält av det absolut bästa från 80-talsgodispåsen. Men med omsorg, snarare än att bara sticka ner hela handen och se vad som kommer upp. Naturligtvis var de direkt framme och högg när Fleetwood Macs 80-talsperiod blev het. Självklart har de förstått att New Orderskt smattrande syntmattor även 2011 kan få folk att dansa. Och de gör det på ett sätt som kan tyckas fräckt och alldeles för rättframt, men egentligen är det nog så att de dels är kloka nog att dra nytta av situationer men också att de har ett lika stort engagemang för popmusik som deras genomsnittliga fans. I det läget är gränsen mellan publik och artist tunn, nästan obefintlig.

Ett bra exempel: när sångaren Dan Whitford spelar lufttrummor i inledningen av Take Me Over är det svårt att inte smittas av hans spelglädje. Han är verkligen genuint engagerad där han kråmar sig på scenen, går upp i små falsetter och öser på: men i en alldeles lagom sofistikerad dos. Han gör ungefär det som alla vill göra. Hur många har inte spelat lutfttrummor och sedan kommit på sig själv med att skämmas lite. Här gör sångaren det själv och visar att det är helt okej.

De som har samlats framför scenen för att få en dos av Cut Copys gnistrande och välslipade popmusik får en välbehövlig vitamininjektion. Det känns som att festivalens samlade klientel skulle må bra av att utsättas för Cut Copy i stora mängder. Synd att så många ändå lät bli.