Levon Helm
Ramble at the Ryman

Levon Helm: Ramble at the Ryman

DVD / Vanguard
Utgivning D. 2011.06.08
Magnus Sjöberg

Den före detta The Band-trummisen Levon Helm lämnade aldrig riktigt musiken under den tid han behandlades för strupcancer. Istället turnerade han tillsammans med ett band och gästartister som tog hand om vokalarbetet, medan han själv bara trakterade trummor och mandolin, eftersom han på grund av sjukdomen tappat rösten. Den kom dock gradvis tillbaka, liksom viljan att själv framföra låtarna. Rumble at the Ryman är inspelad ett par år efter hans comebackalbum, och det är en varm och sympatisk konsert att kolla på. Man märker den stora respekt Levon Helm åtnjuter. Man märker den stora beundran både bandet och publiken hyser, en stående ovation i början, sedan bryr sig publiken aldrig om att sätta sig igen. Och själv verkar han emellanåt barnsligt förtjust och nästan oförskämt vital för att vara knappt 70 år. Han sjunger själv på hälften av låtarna, och det märks att hans röst är svag, nästan ansträngd, men ändå livfull. Här finns givetvis några Band-låtar, som "Ophelia" och "Rag Mama Rag", och andra country- och bluesnummer. Gästartister som Sheryl Crow och Buddy Miller. Och allt går på i en rätt trevlig och familjär anda, liksom så att det blir lite tafatt och osäkert ibland. Och även om det är kul att se Levon Helm och de andra, och även om det är fina blues- och countrylåtar de gör, så bränner det inte till. Utom lagom till sista numret. "The weight" som duett mellan Helm och John Hiatt. Där känns det som att allt faller på plats. Lagom till slutet. Så att alla kan gå hem med en varm känsla i bröstet.