The Pains Of Being Pure At Heart: Red Stage, Hultsfred

The Pains Of Being Pure At Heart, Red Stage, Hultsfred

Recenserad av David Winsnes | GAFFA

Efter att Young Adult Friction rivits av ropar någon "My Bloody Valentine".  Jag vet inte vad personen riktigt vill med sitt agerande, om han önskar nån cover av Lovelessmaterial eller vill belysa världen om ett systerskap han upptäckt, men det säger ganska mycket om hur The Pains of Being Pure at Heart låter och hur de gör det exakt hela tiden. Som en lightversion av 90-talets effektpedaler. Inte för att likhetstecken lättvindigt kan sättas mellan amerikanerna och, säg, Chapterhouse och Ride. De gör ju snäll reverbpop som alltid vill väl. Frågar efter jordgubbsvin, bär randiga tröjor och gömmer sig under luggarna. The Pains of Being Pure at Heart gör faktiskt i sina bästa stunder popmusik helt utan brister, men de lämnar knappat något bestående intryck när de presenterar musiken utanför studions trygga väggar.

Andragiven Belong är suveränt välproducerad indiepop som förde bandet bort från den stökigare delen av popgården. Släppte ner det i en luftigare, rökfri miljö som röjde undan de flesta åsikter om just en My Bloody Valentine-replika. När materialet blandas med den självbetitlade debuten syns bristerna i den senare tydligt. Låtar som Everything With You, Come Saturday och This Love Is Fucking Right! är brusigheter som verkar skapade för blandband men i jämförelse med 2011 års hypersnygga yta (som lyckas unvika att transformeras till en plastbubbla) flagnar de.

Bandet twittrar strax innan spelningen att Hultsfred är en av deras favoritplatser någonsin (med undantag av ölen med låg alkoholprocent). På scen säger de att det här är en perfekt plats att avsluta deras turné på. Dessa positiva intryck märks det tyvärr inte mycket av. Det nya materialet gör sig väldigt bra, albumbetitlade Belong blir till exempel inte direkt en mindre makalös poplåt, men det spelas samtidigt mest bara av. Tältet är inte i närheten av att lyfta, vilket knappast är konstigt när presentationen är så identitetslös. The Pains of Being Pure at Heart hälsar att de ska bli fulla ikväll, spelar ytterligare ett par låtar och står still några minuter till. Lagom roligt.