The Tallest Man On Earth: Green Stage, Hultsfred

The Tallest Man On Earth, Green Stage, Hultsfred

Recenserad av David Winsnes | GAFFA

Den största snackisen kring årets Hultsfred har handlat om den dåliga publiktillströmningen. Vi på GAFFA har förstås också uppmärksammat och bidragit till det. Skrattat till när festivalgeneralen hävdar att det sålts över 10 000 biljetter. Men det där skrocket fastnar faktiskt i halsen till slut. The Tallest Man On Earth är en av de akter som drar mest folk på hela festivalen. Vem hade trott det på förhand?

"Det går ett rykte om att det inte är så mycket folk här, men det verkar vara jävligt mycket", analyserar Kristian Matsson. The Tallest Man On Earth har, hur otippat det än låter, efter sitt andra album blivit folkkär. Ett stort antal står framför scenen, ett ännu större sitter i picknickklasar och mystittar. Men så förtjänar hans musik också det här. Till skillnad från spelningen på Trädgår'n i Göteborg för ett par månader sedan är spelningen homogen och Matsson vägrar, med undantag av att han vid ett par tillfällen kommer av sig, låta spelningen glida ur hans händer vid ett enda tillfälle.

Kristian Matsson bekräftar för varje spelning han gör i hemlandet mer och mer vilken utomordentlig underhållare han är. Genuina historier och iakttagelser presenteras mellan låtar som inte sällan växer sig ännu starkare live. Det är lätt att avfärda bandet som backar upp Matsson, då han själv ställer sig så fullkomligt i centrum med sin uppenbarelse, men faktum är att de adderar energi varje gång de involveras. Trummorna i King of Spain är en fantastisk om än enkel komplettering och den nya låten, rimligtvis betitlad There's No Leaving Now, får förhoppningsvis samma suveräna omhändertagande i inspelad version.

Den finaste stunden ringar den långe mannen ödmjukt in när han dedikerar Love Is All till Veronica Maggio, med motiveringen att hon gjort en hel skiva om samma ämne. Möjligtvis är The Tallest Man On Earths musik fortfarande något nyansfattig när en hel timme ska fyllas ut, men med sin nervösa charm kommer han långt. Han uppträder som en kille som helt plötsligt, en vanlig dag, fått en musikalisk kraft han inte riktigt vet hur han ska hantera. Eller lita på. Något han borde göra: inom ett par år är han förmodligen en av våra allra största.