Jenny Wilson & Tensta Gospel Choir: Way Out West, Linné

Jenny Wilson & Tensta Gospel Choir, Way Out West, Linné

Med glasögon som ser ut som något enbart en discokula kan föda, klädd som en äkta popdiva och med fog för det och med den nattsvarta solhatten snett på huvudet struttar Jenny Wilson ut på scen. Hennes band är klätt i samma dräkt, publiken jublar lika mycket åt Tensta Gospel Choir som de gör åt Jenny, och tillsammans spelar de den sortens cool pop vi här i Sverige blivit utmärkta på att visa upp för världen, soulinslagen är i princip bara en bonus. Och sättet de spelar på tillsammans är helt enastående bra.

Från publikens sida drar handklappningen igång nästan innan Jenny Wilson hunnit starta sin spelning, och det absolut viktigaste Jenny Wilson & The Tensta Gospel Choir gör är att förmedla en känsla av äkthet. Allt de gör känns naturligt trots att det så tydligt och tvunget lånas från klassisk amerikansk gospel och soul i musiken. Jenny Wilson och Tensta Gospel Choir i kombination med varandra är en musikalisk skatt som behöver få växa och slå ut vingarna internationellt. Det är bland det bästa, roligaste och mest känslofulla Sverige skapat i musikväg. Bara på pappret har nog bara Prince mer soul på Way Out West än de elva som boppar omkring på Linné. De besitter mest cool bland de svenska artisterna, med Robyn som möjlig utmanare. Till och med I kampen om bäst scenuniform är Jenny Wilson en vinnarkandidat.

När tempot dras ner är publiken med på att det är slow jam som gäller. När tempot ökar är alla händer i luften och alla fötter i dansrörelse. Det är en konsert i eklekticismens namn, med soulkörer och gospel-anda, rullande och drivande bas och klaviatur som krydda tillsammans med flöjt och xylofon och saxofon och Jenny själv på piano lite då och då. Det är alltid oerhört svårt att inte älska ett band som lämnar plats åt ett snyggt saxofonsolo för att runda av en låt, och detta gäng vet exakt hur de ska göra för att spela in sig i allas hjärtan. I en låt som "Bad Waters" bjuder både Jenny Wilson och Tensta Gospel Choir på allt som går att be om från en livespelning, från svettigt pumpande till eminent och rörande frontkvinna. Med en dansbattle mitt i låten och Jenny Wilson därefter på en keytar fullbordas egentligen bara det som redan från låt nummer ett bara kunde sluta i succé. Jenny Wilson & The Tensta Gospel Choir är en konsertupplevelse utan dess like i Sverige, och har sagt ribban högt för resten av årets Way Out West-lineup.