Blood Orange
Coastal Grooves

Blood Orange: Coastal Grooves

Album / Domino/Playground
Utgivning D. 2011.08.29
Özgür Kurtoğlu

Att det på 2000-talet är så förbannat enkelt att skapa möjligheterna för sig själv att spela in och släppa musik har på många sätt gjort musikvärlden en underbart vibrerande plats att vara del av. Inte bara för att det minskat gapet mellan artist och lyssnare men också för att musikens omedelbarhet oftast bibehålls för att musikerna så enkelt kan visa upp vad som pågått under inspelningen. Det är enkelt att inkludera fans nuförtiden, och det är enkelt för artister att på riktigt våga bredda sig, våga prova något som för bara tio år sedan skulle anses vara galet.

Devonté Hynes är en ung man som definitivt utnyttjat musiklandskapets nästan lättsinniga grepp kring nymodigheter till fullo. Han har hunnit skapa dissonans med punkiga Test Icicles, producerat dansmusik åt Basement Jaxx och Theophilus London, och är själv känd som indiekidsens favorit Lightspeed Champion. Och nu, med Coastal Grooves och projektet han kallar för Blood Orange, har Hynes skapat en musikalisk portfölj som visar upp precis allt han kan.

Det kan låta tungt inspirerat av Sergio Leones spaghettiwestern-eposer, med andra ord låter det som Ennio Morricone här och var. Ibland låter det som något gränsande mellan indierock och poppunk med danstakter fastskruvade i trummorna, eller som modern light-funk från Brooklyn. Det är musik som spretar från att växa från noll till hundra på några minuter, till låtar som trots nästan överdriven minimalism lyckas bli små popjuveler, och på det stora hela en imponerande samling ljud skapat av en av 00-talets största talanger.