Is Tropical: Popaganda, Stockholm

Is Tropical, Popaganda, Stockholm

Is Tropical: Popaganda, Stockholm

Recenserad av Fredrik Franzén | GAFFA

När Popagandas arrangörer gick ut med att man bokat den brittiska trion Is Tropical, skrev man på hemsidan: "vi vill ha ett band som får publiken att glömma att det är sommarens sista helg." Is Tropical har den förmågan, det måste man ge dem. Det finns något ljust, ledigt och levnadsglatt i allt de gör. Obekymrat lunsar de maskerade (och förmodat unga) killarna omkring på scenen. Sångaren sjunger ganska så dåligt, men verkar inte bry sig. Ljudet är rätt kasst, men de enda gånger man signalerar från scen till ljudtorn, det är när man vill ha högre volym. Och solen skiner såklart.

Trions debutalbum Native To är en i grund och botten lika ljus och levnadglad historia, som dock plågas av den för skivbolaget Kitsuné typiska filterhouse-produktionen. Fina melodier förstörs av ful produktion, helt enkelt. Det problemet uppstår inte live, då Is Tropcial låter både råare och bättre, och tankarna går snarast till hur ett tonårigt New Order kunde ha låtit idag. Att man sedan bara har släppt ett album där hälften av låtarna är dåliga, det är trion lyckligtvis medveten om. Smakfullt lyfter man fram precis det material som är värt att spelas och höras i 110 decibel. Det låter bra – "South Pacific", "Oranges" och "Lies" i synnerhet, tycker jag.

När de efter meningslösa "Seasick Mutiny" kliver av efter kanske 25 minuter, går jag nöjd därifrån och armbågar mig fram mot öltältet. Vet inte om de spelade något extranummer. Hoppas inte. Det jag hörde var rak och fin pop i koncentrerad form. Tror till och med att jag för en stund glömde bort att det var/är sommarens sista helg.