16 Horsepower
Yours, Truly

16 Horsepower: Yours, Truly

Album / Glitterhouse records
Utgivning D. 2011.09.02
Daniel Horn

När något maler på och är konstant, som en enorm våg av ljud och oljud, då brukar man lite slarvigt använda ordet mässa. Ett evigt mässande, och så vidare. Att inte beskriva 16 Horsepowers musik med detta ord är som att häda, eller kanske mer passande: som att svära i kyrkan. Då ordet mässa kan betyda vitt skilda saker samlas dess alla betydelser mitt i det kaos som David Eugene Edwards och hans sällskap i 16 Horsepower har gjort till sitt signum. Den religiösa kopplingen finns där och den malande, nästan recitativa sångtekniken gör sig ständigt påmind.

När nu 16 Horsepower sammanfattar sin karriär genom dubbelalbumet Yours, Truly får man återigen det till sig. Gruppens gothiska tackling av rootsmusiken, med rötterna fastnålade i punkens svettiga lokaler runt Denvers mest skabbiga kvarter. Många vill blanda in David Eugene Edwards långa missbruk och hur han gick vidare till att bli djupt kristen. Och visst, det är en stor del av hans person, något som givetvis har fläckat av sig på musiken. De hårda mörka texterna om bestraffning och de ständiga trosbekännelserna. Men drogerna kan ibland ta lite för stor plats, som ryktena om att horsepower i bandnamnet syftade på heroin. Något Edwards har fått dementera flertalet gånger.

Yours, Truly är hur som helst mer en känsla än en hitssamling. Precis som ett hållbart album brukar te sig är det svårt att peka ut några utstickare. Och likt 16 Horsepowers finaste albumögonblick (läs Low Estate, Secret South) är domedagen här alltid nära till hands. Bra val av låtar, med andra ord, även om jag spontant kan sakna några till från Low Estate-perioden.

Den andra delen av Yours, Truly är en samling rariteter. Det handlar bland annat om några spår från For Heaven's Sake-EP:n, innehållandes en ödesmättad version av Creedence Clearwater Revivals Bad Moon Rising. Domedagen är återigen närvarande. Och allt dör som David Eugene Edwards tar i, i positiv bemärkelse. Det är i det stora hela ett vackert lik han genom åren har skapat och Yours, Truly är en mässa som aldrig tar slut. Ett bokslut från ett av 90- och 00-talets viktigaste grupper runt folkmusikens mörka utkanter.