Pop Will Eat Itself: New Noise Designed by a Sadist

Pop Will Eat Itself
New Noise Designed by a Sadist

Album /
Utgivning D. 2011.10.03
Mathias Skeppstedt

1995 återförenades PWEI för ett par konserter i England. Det var väldigt lyckat och bandet gick direkt in i studion och spelade in ett gäng demos, dessa släpptes som en tio minuter lång mix kallad Sonic Noise-Byte. Det lät lovande och väldigt mycket PWEI. Men flera i bandet kände snabbt att de inte hade lust att börja turnera och lägga ner tid på ett band de för längesedan lämnat bakom sig. Graham Cobb och Adam Mole tog låtarna och forsatte som Vile Evils. De släppte ett gäng singlar och 2010 kom plattan Vive le Vile Evil. Den bestod till 90% av samma låtar, nu i nya mer distade och elektroniska versioner. Men bandet splittrades snabbt och skivan drogs in. Graham bestämde sig för att fortsätta ensam som Pop Will Eat Itself och här är hans nya band och skiva New Noise Designed by a Sadist. Det tråkiga är att vi igen får i stort sett samma låtar, det roliga är att det är mycket bättre än Vile Evils-plattan och att han verkligen har vårdat PWEIs varumärke och gjort en modern skiva som ändå tittar bakåt utan att bli nostalgisk.

Som vanligt vad gäller det här bandet så svänger det något fruktansvärt, det är en salig blandning av electro, punk, indie och hiphop. Dock kanske inte alla låtar håller för att göras om ännu en gång och jag hade hellre sett mycket fler nyskrivna låtar av Graham som är en riktigt vass låtskrivare. Men man saknar Clint Mansell, både hans röst och hans lite enklare och rakare rocklåtar som PWEI alltid lyckades göra riktigt bra dansmusik av. När Graham får härja fritt märker man att man bara får 50% av bandets låtskrivare, för det blir lite enahanda.

Men Chaos and Mayhem är en otroligt bra punklåt med feta gitarrer och ett fantastiskt driv, även Disguise är en mer gitarrbaserad låt och det känns som att de funkar bäst på den här skivan. Men som helhet har Graham fått ihop ett riktigt bra nytt band (med medlemmar från Gaye Bykers on Acid, Pitchshifter och Gary Numans band) och en väldigt rolig och fräsch platta. Nästa gång kan det bli fantastiskt.