Pain Of Salvation
Road Salt Two

Pain Of Salvation: Road Salt Two

Album / Versity Music
Utgivning D. 2011.09.26
Daniel Horn

Blue Cheer var sorgligt före sin tid. När band i slutet av 60-talet kämpade för att krångla in sig i psykedeliska och ogenomträngliga passager, sparkade den här powertrion bakut och gav korta men kärnfulla svar. Hade en Melodifestival funnits i deras närhet hade de hoppat på. Spontanitet före nyuppfunnen barockmusik, och så vidare. Blue Cheers explosioner försvann dock rakt in flumsvamlet, trots att de på sätt och viss var tidigt ute med att uppmärksamma 70-talets heta heavymetal. Idag, cirka 40 år försent, har de fått upprättelse.

När de svenska rockrävarna i Pain of Salvation åter kliver upp på scenen har det blivit 2011 och 70-talsrocken har fått en fet revival. De är med andra ord slutligen helt rätt i tiden. Men till skillnad från tidigare hyllade projekt, exempelvis Graveyard, är det svårt att placera dem någonstans. Musikaliskt gör de, likt nyss nämnda grupp, en sak av fuzzig retrorock, som föder sig på nytt via 90-talets stoner. På många håll fullt funktionell sådan, med undantag i bottennappen To the Shoreline och Through the Distance. Det som skiljer dem åt från andra rökiga retrorocksympatisörer är det rena fakta att Pain of Salvation, efter över 20 år i branschen, testade på Melodifestivalen. För många, särskilt inom vissa rockkretsar, är detta fortfarande så tabu att det stänker om det. Jag inbillar mig att det inte var så stor grej för Pain of Salvation. "Vi hoppar på! Varför inte?".

Med risk för att försvinna mellan stolarna står nu Pain of Salvation redo att frälsa precis alla en gång för alla. Kanske går det hem. Kanske ser vi rakt framför oss ett Blue Cheer för 10-talet. Bortglömda för den breda massan om något år, men omtalade om 30 som det där bandet som bröt ny mark, genom att bjuda på sig själva.