Entombed: Debaser, Malmö

Entombed, Debaser, Malmö

Entombed: Debaser, Malmö

Recenserad av Isac Nordgren | GAFFA

Trots att Entombed spelade på Malmöfestivalen för bara tre veckor sedan är Debaser knökfullt av folk och förväntan. Luften är full av testosteron och svett, men betydligt fattigare på syre. Kvar i Entombed finns nu endast två originalmedlemmar, sångaren L-G Petrov och gitarristen Alex Hellid, och det är tydligt hur de med sin enorma erfarenhet håller upp bandet. Petrov imponerar fortfarande, inte bara med sin perfekta deathmetalröst utan minst lika mycket på grund av sin utlevelse på scen. Hellid tar sin självklara plats och är en i en mycket liten skara av gitarrister vars solon jag uppskattar.

Spelningen är drygt en timme lång men känns betydligt längre, kanske är det därför massan framme vid scenen tunnas ut efter hand. På det hela taget är det dock bra tryck spelningen genom, både på och nedanför scenen, och kan det bli annat med ett sådant låtmaterial. Bandet vet när de var som bäst (så länge Nicke Andersson var med i bandet) och vad publiken vill höra. Låtar från deras guldera som Serpent Speech, To Ride, Shoot Straight and Speak The Truth och Wolverine Blues uppskattas av alla. Till och med Entombeds första banbrytande skivor finns representerade med låtar som Supposed To Rot och Chaos Breed. Ibland blir det nästan för publikvänligt som när alla bidrar till gutturala vikingrop i Demons effektfulla pauser.

I sitt första extranummer kör Entombed en av mina favoriter, Damn Deal Done. L-G Petrovs tröja är sedan länge helt genomdränkt av svett och hans tunna hår ligger slickat mot sidorna av ansiktet. Svetten faller i stora droppar från Hellids haka och när publiken klappar in bandet för ännu ett extranummer ser trummisen ut som om han ska tuppa av. Grymma låtar och ett enormt engagemang. Det räcker långt.