M Ward: Trädgårn, Göteborg

M Ward, Trädgårn, Göteborg

M Ward: Trädgårn, Göteborg

Recenserad av Björn Schagerström | GAFFA

I en låt mitt under konsertens gång ber M Ward en späckhuggare om råd kring hur han ska hantera förlusten av sin sanna kärlek. Svaret blir att skriva en Sad, sad song och sjunga den så många gånger det behövs för att kärleken ska återvända. Och så där är det ofta med Wards låtar, de behandlar många gånger sorg och melankoli men hoppet skiner som en värmande sol över alltsammans. Och de får gärna präglas av en känsla för subtil humor.

Spelningen på Trädgårn är intensiv trots att det bara handlar om en person, hans gitarr och ett piano. Högerhanden rör sig som en spindel över gitarrsträngarna, varenda ton är laddad med fokuserad energi och bygger upp M Wards särpräglat snirkliga harmonier. Hela publiken sitter knäpptyst när M Ward vevar igång sina sånger, för att direkt efter varje nummer utbrista i långa, starka applåder. Det leder in på ett annat speciellt kännetecken med hans musik. På vägen till Trädgårn försöker jag, i vanlig ordning, tänka ut vilka låtar jag gärna skulle vilja höra under kvällen. Men ganska snart under spelningens gång går det upp för mig att Matthew Ward är en av de få artister som skulle kunna göra i princip vilket urval som helst ur sin musikskatt med lyckat resultat. Det är därför näst intill omöjligt att välja ut enstaka höjdpunkter. När han spelar en långsam Lonesome Fuel for Fire, en upplyftande Here Comes the Sun Again eller dramatiska Poor Boy, Minor Key. Eller Daniel Johnstons Story of an Artist eller fina Blake's View. Man kan fortsätta, nästan tills setlisten tar slut.

"Ubertack, ubertack" säger den märkbart nöjda huvudpersonen mot slutet och bjuder in en pianist från publiken. Tillsammans spelar de finalen Rollercoaster och medan en loop av M Wards gitarr ligger kvar i högtalarna och han själv kliver av scen går den göteborgska pianospelaren loss och improviserar. En fin avslutning på en konsert vars värme stannar kvar länge.