Olle Ljungström
Jag är både listig och stark

Olle Ljungström: Jag Är Både Listig Och Stark

Bog /
Utgivning D. 2011.09.20
David Winsnes

Först lite tveksam. Hyllande, fragmentariskt och inte speciellt djupgående; massvis av historier som inte riktigt får ta sin tid och bredas ut. Bildsatta anekdoter. Massvis av konst, ibland är en pipa bara en pipa och låttexter. Ibland skriver Olle. Vid flertalet tillfällen flikar bekanta in och berättar om minnen eller om Personen på sitt lilla egna vis. Men oftast styr den alltför anonyma berättarrösten, signerad Elin Fredrikson.

Och till slut börjar pusslet forma konturerna av en man lika splittrad som hans målningar är grumliga. Han berättar öppet om dödslängtan som ledde honom till Afghanistan, om beroenden, om att flytta ut på landsbygden, och det varvas öppet med lättsammare delar om att spela golf i ett sovande Stockholmscentrum och att hitta på ett kulturparti. Boken blir en smältdegel av det lättsamma och det allvarliga, vilket snart cementerar faktumet att berättarteknikens grepp är utmärkt, helt i linje med Olle Ljungström som person.

Däremot lämnar den manliga romantiseringen en besk eftersmak. Alla har nästan bara gott att säga och ingen dömer. Men sidvändning på sidvändning och till slut, efter att ha fått ta del av mångfacetterade, underliga historier och betraktelser, semikapitulerar man själv inför Ljungströms uppenbarelse. Utan att för en sekund få känslan av att man förstår eller lär känna honom kommer läsaren ändå nära inpå. Det är också Jag Är Både Listig Och Starks styrka: en inblick i en originell tänkares hjärna, men också en bok som aldrig suddar ut den kittlande mystiken kring hans person.