Grouplove
Never Trust A Happy Song

Grouplove: Never Trust A Happy Song

Album / Atlantic Records
Utgivning D. 2011.09.15
David Winsnes

Så sätter jag till slut oanande i halsen. Överflödet som täpper till luftvägarna. Never Trust A Happy Song – verkets största sanning – heter Grouploves debutalbum som får mig att ifrågasätta det som jag så ofta annars hyllar; möjligheterna och utvecklingen inom interneterans musik, vilket lett till så mycket säregen och omskakande musik som aldrig annars hade lyckats tränga igenom. Grouplove bjuder på en del catchiga melodier där de å ena sidan låter som ett skrikande Modest Mouse pre 2000-talet, å andra sidan som en vän folkpopkvartett framavlad av Pusterviks konsertarrangörer. Samtidigt är ljudbilden så fullkomligt opersonlig och urvattnad, med avsaknade spår av självinsikt, att jag blir smått uppgiven.

Det blir ett Foster The People-antiklimax, om än ett känslomässigt mer mångfacetterat sådant. En skribent på ultracyniska Hipster Runoff skrev tidigare i veckan ett insiktsfullt stycke (i en annars direkt felaktig notisartikel) om deras låt Pumped Up Kicks, som fick honom att känna att "there was never really any point in the whole 'indie movement' and the boring genre has been swallowed whole by corporate America". Jag vet inte om jag tycker att det han syftar på någonsin varit en konkret rörelse (det var längesedan indie inte var ett uselt suffix och begrepp) men det är först nu, 2011, jag börjar känna att den ytliga kopieringen av redan genomförda idéer har blivit ett överhängande problem, när det i högre grad än någonsin inkräktar på musik man trodde man höll nära hjärtat.