Idaho
You Were a Dick

Idaho: You Were a Dick

Album / Tailtres
Utgivning D. 2011.09.26
Maria Stacke

En gång en duo, uppsprungen i början av 90-talet i Los Angeles, vann Idaho, bestående av Jeff Martin och John Berry, en gedigen skara hängivna fans, genom idogt turnerande och regelbundna skivsläpp. Soundet, lågmäld, melankolisk indierock, så kallad slowcore, delade de med bland annat Low, Red House Painters och American Music Club. Duon kom dock snart att förvandlas till Jeff Martins soloprojekt, och även om diverse samarbeten med olika musiker förekommit, har de senaste albumen i huvudsak spelats in av Martin ensam.

Martins senaste släpp är från 2005, The Lone Gunman, men i övrigt har merparten av 00-talet ägnats åt andra projekt, däribland film och tv-musik. Idaho har han enligt egen utsago inte ägnat 100 % av sin uppmärksamhet sedan Levitate från 2001, även om han fortsatt att kontinuerligt skriva låtar. You Were A Dick består också till största delen av material från några år tillbaka, men som nu äntligen fått det fokus det förtjänar. Albumet är spunnet av den karaktäristiska melankolin och Martins lågmälda stämma, produktionen är dämpad, minimalistisk, med kärnfulla detaljer. Svårmodet till trots präglas det också av nyvunnen inspiration och engagemang över återföreningen med ett saknat sound. Må så vara att det är något daterat, Martin har en klar och sammanhållen vision som genomsyrar de välskrivna låtarna, som ofta rör sig utanför traditionella låtstrukturer. Idahos tidigare fans lär inte bli besvikna, men You Were A Dick besitter alla egenskaper för att också kunna fängsla en ny generation.