Bombus: Debaser Slussen, Stockholm

Bombus, Debaser Slussen, Stockholm

Bombus: Debaser Slussen, Stockholm

Recenserad av Daniel Horn | GAFFA

Göteborg må länge ha dragits med epitetet att vara den melodiska dödsmetallens Mecka men har på senare år visat prov på att kunna spotta ut sig artister som även rör sig i andra musikaliska landskap. Graveyard och Spiders är några akter som går i bräschen för västkustens nya sound. Bland dessa hittas även det redan hajpade Bombus som visat prov på starka liveframträdanden och musik som gillas av både doomfanatikerna och stonerfolket. Och Fenriz från Darkthrone.

Sedan starten 2008, och influerade av bland andra The Melvins, Black Sabbath och Poison Idea, har soundet sakta men säkert utvecklats till något säreget. Under 2009 tillkom två medlemmar och kvartettens musik antog en seriösare vändning. Några vinylsjuor, och ett antal livespelningar senare, kom så det självbetitlade debutalbumet i maj förra året till många kritikers stora jubel.

Det är ett torftigt ökenlandskap sekunderna innan bandet gör entré på Debaser scen. Intromusiken ligger och skaver i luften och skapar samma laddade atmosfär som två duellerande revolvermän på en prärie innan pistolskottet "Styx" bryter all stillhet. Det är ömsom High On Fire-flum, ömsom Motörhead-influerad och stökig mansrock som västkustens gossar drar av på den dryga timmen. Dock alltid med sitt särpräglade signum de gjort sig kända för. Det inledande gunget i "Outsider" är dansant smittande och avlöses av ett primalt röj stunden innan "Into The Fire" och efterföljande "The Poet And The Parrot" kickar igång.  Likadant med "A Safe Passage" som faktiskt för tankarna bort från den skäggiga ökenrocken till nästan dödsmetalklingande tongångar.  Bäst ikväll är dock episka "Biblical" som skulle kunna omvända alla evangeliker från Jesus till bandet som skapat termen 'bombusrock' istället.