The Embassy
Life in the Trenches

The Embassy: Life in the Trenches

Album / Service
Utgivning D. 2011.09.28
Björn Schagerström

Jag minns när jag såg The Embassy på ett litet musikcafé i Vänersborg. De stod där och framförde den ena fantastiska låten efter den andra, utan att den lilla skaran som samlats på motsatta sidan av rummet verkade bry sig nämnvärt. Kanske var bandets approach, så långt från hård rock det går, alldeles för annorlunda jämfört med vad publiken var van vid. Men ändå, kom igen, hur kan man inte svepas med av de gnistrande klara melodierna, de oväntade inslagen: pianosolot i Boxcar, steelguitaren i The Great Indoors People, duons brinnande pophjärtan på ärmarna? Jag förstår det inte än i dag.

The Embassy har sedan dess gett ut två av de finaste popalbumen någonsin i Tacking och Futile Crimes. De följer längs en alldeles egen stig, spelar enligt sina egna regler och musiken blir därigenom tidlös. När duon nu samlar upp det som hamnat utanför albumen, på singelfram- och baksidor och samlingar från ett helt decennium blir det så klart en annan, lite splittrad känsla. Sylvassa poplåtar, som You Tend to Forget, St8 (tidigare utgiven som State '08) och Information, däremellan instrumentala stycken som inte bränner till lika starkt. Kanske saknar jag Fredrik Lindsons alltid angelägna texter och säregna röst.

Samlingen fungerar vidare som en välbehövlig påminnelse om vid sidan av-diamanter som trösterika C'est la vie och direkta Flipside of a Memory. Och det är framförallt i det ljuset som jag ser Life in the Trenches. Som ett sätt att samla upp och lyfta fram det som inte borde försvinna långt bak i floden av all ny musik, som rullar in varje dag. Och som en stark grund att ta avstamp ifrån. The Embassy har ju alltid, som i videon till låten Hurt, gått och burit på en skylt som det står Future på.