Friendly Fires: Debaser Medis, Stockholm

Friendly Fires, Debaser Medis, Stockholm

Konsertrapporterandet blir sällan mer underhållande och givande än de gånger det står ett band som verkligen lyckats smälta samman alla sina influenser på scen och får allt att låta sammansvetsat och rent, vackert och okonstlat. Speciellt när bandet ifråga gör det med musikaliska ingredienser som i andras händer tidigare bevisats kunna leda till anskrämligheter och hemska, avskyvärda, ljud. Det är, kort sagt, vågat att skriva musik som inte kan kallas för annat än electro-pop, och sedan framföra det live som ett vanligt rockband, och på det lägga en halv blåsorkester som är med och tutar lite när de känner för det.

Enligt uppgift var det nära fullt sist Friendly Fires spelade i Stockholm, på Debaser Medis för ett mer modest dj-set, och gången innan också när det vankades rockspelning. Under sommarmånaderna känns det som att Aeroplane-remixen på "Paris", där Au Revoir Simone gästar exemplariskt, finns i varenda Stockholms-djs låtkatalog. Så det är inga nybörjare som spelar på Debaser Medis denna löjligt vintriga september-kväll, och det är inte en publik som är färsk till konsertupplevelsen heller.

Det ska sägas omedelbart att Friendly Fires har alla förutsättningar för att vara riktigt urusla live. Att se ett band gå ut på scen och plocka på sig hårdrocks-gitarrer och blåsinstrument kan få vem som helst att förvänta sig att bandets studsiga electropop kommer massakreras live. Och i de låtar där sångskapandet även på skiva saknar större genomslagskraft svajar det obekvämt mycket. Men den utökade trion hanterar i sina bästa stunder varje snygg övergång, varje trumpet- och trombonsmäll, varje syntmelodi som förstärks av snygga gitarrpålägg på ett ypperligt sätt. Friendly Fires spelar musik som skapad för att vara kär i, triumferande och somrig, svävande och kraftfull, som säkerligen kommer göra trion från St Albans till stora popstjärnor inom en snar framtid.