Nina Hagen: Berns, Stockholm

Nina Hagen, Berns, Stockholm

Nina Hagen: Berns, Stockholm

Recenserad av Daniel Hånberg Alonso | GAFFA

Efter ett besök på Bokmässan i Göteborg för att lansera sin nyligen översatta bok "Confessions" landar den legendariska tyska artisten, skådespelaren och aktivisten Nina Hagen på Berns Salonger som urstigen ur det ufo hon hävdat ha beskådat för 30 år sedan. Publiken med en medelålder på 35 till 40 har i en timme väntat bland 1800-talsdekoren, taggade på att få se den gamla punkrock-divan göra entré. Så när den teatrala 56-åringen inleder med sin cover på "Personal Jesus" är alla med på noterna.

Visst är hon en karaktär att beskåda, denna Nina Hagen, med ett minspel som skulle få en överspelande b-skådis att framstå som en Oscarsvinnare. Det är svårt att inte dras med i hennes extravaganta charm, tyvärr är det inte så mycket till show – det hela hålls allena upp av hennes personlighet.

Showen blir heller inte så mycket bättre av låtvalen. När den första rivstarten är över så blir det två timmar av hoppa hage mellan låtar där antingen Jesus eller Gud figurerar i refrängen. Mellansnacket är politiskt och handlar om så peppiga ämnen som självmord, atombomber, Israel och massakern i Oslo. När Hagen i sluttampen river av Frank Sinatra-covern "My Way" vaknar publiken, som stått på snooze i en halvtimme, till liv med applåder.

Med en karriär som närmar sig 40-årskrisen så kunde man tänka sig att det skulle varit större variation i spellistan men artisten som ser ut som Baby Spice's onda styvmor bjuder inte på någon hitkavalkad, nej nej. Nina Hagen har kommit för att göra en enda sak – predika Ninas gospel. Min gissning är emellertid att hon inte fick så många nyfrälsta denna afton.