Exitmusic
From Silence

Exitmusic: From Silence

Album / Secretly Canadian
Utgivning D. 2011.10.03
Özgür Kurtoğlu

När kritiker av musik, vare sig de är professionella eller sådana som följer musiktrender religiöst och ibland utan vidare eftertanke, pratar om att det inte finns något som egentligen heter "ny musik" är det med en tydlig ton av förakt. Ofta samtidigt som de ändå lyssnar, älskar, band som aldrig hymlar om sina influenser eller sin bakgrund, band som också nästan gör det till en poäng att påminna om just dessa band med sin egen musik. För det mesta kan visserligen för mycket bakåtstirrande föra med sig oerhört tröttsamma musikaliska uttryck, men när ett band träffar precis rätt är det verkligen värt att hänga kvar och se vad just detta gäng har att bjuda på.

När Secretly Canadian då skriver ihop en pressrelase som innehåller kopplingar till Kid A och Ágætis byrjun, som inte räds att hänvisa till Godspeed You! Black Emperor och Warp Records, samt Portishead och Björk bara för att toppa det hela ytterligare, är det inte konstigt att hybrisens varningslampor tänds röda. Det är vansinnigt tunga namn som skivbolaget kopplar From Silence till, men det talar om hur mycket förtroende som finns i New York City-duon Aleksa Palladino och Devon Church, som tillsammans utgör Exitmusic.

From Silence är en debut-ep som är fyra låtar och 18 minuter kort, alltså ett släpp som ska klara av att göra väldigt mycket på väldigt kort tid. Och det känns som att om detta släpp var ens en enda sekund längre eller kortare skulle denna lilla värld Exitmusic skapat inte vara lika förtrollande. Över fyra låtar, som så tydligt är förankrade i stora gitarrmattor, elektroniskt kryddade trumspår, aviga svängar mellan post-rock och industriella klanger att kopplingarna till influenserna nästan hoppar ur musiken. I och med det skriver Exitmusic vidare på post-rockhistoriens högljutt vackra kapitel och ger det med oerhörd fingertoppskänsla och med noga kontrollerade drömmar om storhet.