Dreamers of the Ghetto
Enemy/Lover

Dreamers of the Ghetto: Enemy/Lover

Album / Temporary Residence
Utgivning D. 2011.10.03
Özgür Kurtoğlu

Att bli uppsnappad av ett erkänt begåvat skivbolag med indie-stämpel, som skänkt världen album efter album av likartad och framför allt vacker musik, är inte alltid en vinstlott för ett nytt band. Vissa skivbolag är exceptionella på att ständigt, alltid, hitta band som oavsett genre är så begåvade att musikens kvalité även i sina sämsta stunder är spännande och nervkittlande. Och på ett bolag som Temporary Residence måste musikens standardinställning vara just däremellan, den måste slå på de stora klockarna och balansera nerv med finstämda fingerplock.

Ett av bolagets senaste nyförvärv är Dreamers of the Ghetto från Bloomington, Indiana, bestående av brödraparet Luke och Jonathan Jones, Lauren Jones som är fru till Luke, samt vännen Marty Sprowles. Och som nytt band på ett bolag som gett världen Explosions In The Sky och Eluvium krävs ett ordentligt musikaliskt startkapital för att sticka ut ordentligt. Men även om Enemy/Lover, bandets debutalbum som mer ofta än sällan drar paralleller till det smöriga partiet av U2:s bakkatalog, är fullt av fina idéer och melodier är albumet som helhet långt ifrån minnesvärt.

Det är musik som skapad för att spelas under längtansfulla kärleksscener i John Hughes-filmer, men med en hyfsad kompetent Springsteen-älskare på sång. Bakåtsträvande i all ära när den görs på ett utstuderat och någorlunda säreget sätt, men även om det inte går att förneka Dreamers of the Ghetto som ett band som lär skrivas upp en hel del i framtiden är Enemy/Lover inte en särskilt imponerande debut.