Division of Laura Lee: Strand, Stockholm

Division of Laura Lee, Strand, Stockholm

Några timmar innan What We Do Is Secret drar igång för hösten/vintern 2011 på Strand i Stockholm visar kvällens huvudnummer, Division Of Laura Lee, hur bandet kommer låta under deras femtonde år som band genom att släppa låten "Cabin Jam" online utan vidare. Väl på plats på Strand spelar de exemplariskt bakom Daniel Gilbert som kompband. Och strax därefter gör de sin egen spelning, 50 minuter lång och alldeles för tight för att egentligen kunna spelas av landets bästa blandning av smutsig rock och punk som dessutom inte spelat live på ungefär ett år. Alltjämt en nästan provocerande bra spelning, och Division Of Laura Lee verkar som kollektiv väldigt medvetna om att de förmodligen besitter en löjligt hög lägstanivå.

För det är ju ändå något speciellt med bandet från Vänersborg som nästan inget annat i Sverige har i sig. Division Of Laura Lee låter med en gitarr mycket högre och tyngre än andra gör med tre, och låter med tre gitarrer mer än de flesta band gör på Stadion. De har också tre sångare, som faktiskt kan sjunga, och lämnar över sånginsatser till varandra när de känner för det. Och de låter väldigt bra vare sig de släpper relingen och låter punken flöda, eller när de nya låtarnas snygga utsvävningar kräver ett lugnare tempo, levererat med ett anslag som framhäver det mer storslagna.

Det är inte mycket som är annorlunda med denna "nya" upplaga av Division Of Laura Lee, mest för att det förmodligen inte finns ett behov inom gruppen att verkligen sträva efter förändring. De spelar fortfarande Sveriges absolut skitigaste rock och gör det fortfarande med stor och bredbent pondus, minus andra likasinnade svenska bands oftast smått obekväma teatraliska böjelser. Och det är just det som gör Division Of Laura Lee till ett roligare, bättre, betydligt mer underhållande band än sina konkurrenter. Det finns ingen plats eller lust för att tramsa omkring i kostymer eller "ha en agenda" som för så många andra liknande band med tiden helt överskuggar musiken.

Division Of Laura Lee är nöjda såhär, med sina Black Flag-klistermärken och Inside Out-tröjor, och verkar återigen vara något stort på spåren av sina nya låtar att döma. De presenterar sig själv på sin Facebook-sida som "Division of Laura Lee is a rock band from Vänersborg, Sweden. They are one of the best rock bands on the planet.", och när de låter som de gör på Strand är det rätt svårt att säga emot.