Warpaint
The Fool Deluxe Edition

Warpaint: The Fool Deluxe Edition

2 x CD / Rough Trade
Utgivning D. 2011.09.19
Daniel Horn

Ska man tro alla rykten kring skapandet av The Cures Disintegration hamnar man mitt i en karusell av galenskap, ålderskriser och ren paranoia. Robert Smith närmade sig 30 och var olyckligare än någonsin. Han tog lsd för att kunna hantera sin depression. Den dåvarande medlemmen, Lol Tolhurst, fick utstå fysisk som psykisk misshandel. Dock ej av en allt mer frånvänd frontman, som senare tog beslutet att avskeda sin trogne kollega. Misär i kubik, minst sagt. Men ur detta svarta hål kom den mest kreativa samling låtar bandet mäktat med, före som efter.

Warpaints debut The Fool har samma estetik som ovanstående mästerverk. Inte bara omslaget ger liknande strukturer, innanmätet är också en episk irrfärd genom samma olyckliga rymdfärd som Disintegration presenterar. Det är som att upptäcka nya galaxer från ett genomskinligt rör. Den klaustrofobiska känslan varvas med ett slags musikalisk evighet. The Fools ekon är aldrig de samma från lyssning till lyssning. Ett modernt mästerverk.

När The Fool nu ges ut på nytt med minialbumet Exquisite Corpse släpandes efter sig växer allt ännu mer. Jag vill skriva monumentalt. Ett Babels Torn minus guds pekpinnar. Man får en historia via den ena skivan och dess inledning i den andra. Det saknade kaptitlet, skulle man kunna säga.

Exquisite Corpse tog Los Angeles-gruppen hjälp av John Frusciante och personen som nu har tagit Frusciantes plats i Red Hot Chili Peppers, Josh Klinghoffer. Kanske spelar den förstnämnda herrens erfarenhet in, kanske inte. Även om det här är Warpaints debut finns ett klart mål och absolut inga ängsliga tankar. Man kan höra inspiration från Electrelane i fantastiska Elephants, men i övrigt skrivs nya blad med gitarrstinna vibrationer. Warpaint är sina egna. Och när de i intervjuer halvt på skoj, halvt på allvar häver ur sig saker som att de gör musik att ta droger till viftar de samtidigt bort storheten med dem själva. Med Warpaint i kanalerna behövs absolut inga centralstimulerande preparat. Med en The Fool och tillhörande Exquisite Corpse i Robert Smiths skivhylla hade hans söndersminkade 30-årskris varit ett minne blott.