Misfits
The Devil's Rain

Misfits: The Devil's Rain

Album / Misfit Records
Utgivning D. 2011.10.05
Chris Lindahl

När Jerry Only till slut vann den rättsliga snoppmätartävlingen mot Glenn Danzig stod det klart att Misfits aldrig skulle bli Misfits igen. Danzig gick sin väg och Only, i behov av en ny sångare, grävde fram den politiskt förvridna höger-punkaren Michale Graves. Med albumen American Psycho och Famous Monsters lyckades Only och Graves sedan skapa en Berlinmur mellan oldschool Danzig-fans och nyfrälsta Graves-supportrar.

The Devil's Rain skulle kunna riva denna mur och visa att Misfits inte förvandlats till ett plojband som tas på lika lite allvar som de b-filmer de så gärna sjunger om. Den skulle kunna få oss att för en stund förlåta Jerry Only för att han satt en Misfits-loga på allt mellan himmel och jord i hopp om att kunna tjäna en snabb dollar. Och till slut skulle den kunna bevisa att ett av punkens mest legendariska band med fasta steg nu tar sig tillbaka dit de hör hemma, på toppen av sin genre.

Men riktar ni blicken uppåt ser ni inga kors i taket eller flygande grisar utanför fönstret. Nej det är precis som spåkulan pessimistiskt nog förutspått. The Devil's Rain är inte mycket mer än en sämre version av Famous Monsters. Only låter trött och klen bakom mikrofonen och The Devil's Rain saknar mycket av den underfundigt smygande pop-punk-känslan som gjorde att de enkla ackordföljderna i American Psycho och Famous Monsters bet sig fast så hårt.

Det som finns på skivan är skräckpunk som inte riktigt förmedlar den där råa charmen som tidigare inkarnationer av Misfits lyckats med. Låtarna är fortfarande fyllda med hyllningar till allt som skrämde skiten ur dig som liten och den punkiga b-filmsromantiken blandat med ett sound som inte förskönats för mycket sedan sist kommer få en del fans att glädjas. Men oavsett om hjärtat slår hårdast för Danzig-eran eller Onlys senare sammansättningar så är The Devil's Rain den skiva du med gott samvete kan stoppa undan längst bak i din Misfitssamling.