Gary Moore
Live at Montreux 2010

Gary Moore: Live at Montreux 2010

Album / Eagle
Utgivning D. 2011.09.17
Magnus Sjöberg

Den gamle gitarrikonen Gary Moore gick som bekant bort i februari i år. Förra sommaren spelade han på Montreux Jazzfestival, vilket också kom att bli den sista konsert med honom som filmades. Så här kommer både en live-cd från den kvällen, och tillika en dvd.

Även om Gary Moore har sin rättmätiga plats i rockhistorien via Thin Lizzy, har hans gitarr och hans låtar varit lite trötta och bleka de gånger man hört dem. Allt från det sena 80-talet, och än mer ju längre fram i tid man kommer. Gary Moore var en skicklig gitarrist, ingen tvekan om det, men ibland fick, som så ofta hos skickliga gitarrister, tekniken ta över känslan. Nu var det inte alltid så, men tillräckligt ofta för att det skulle kännas lite trött.

Däremot, vilken också den här liveplattan visar, hade han ofta också en kapacitet att faktiskt tända till vid live-spelningar, att ge publiken vad de ville ha, att vårda den kärlek publiken gav. Det är faktiskt också kul att höra en del låtar i hans tolkningar här. Over the Hills and Far Away. Blood of Emeralds. Och ett återbesök på Parisienne Walkways. Ibland blir det väl mycket tuggande på strängar, en del antagligen för att det bara ska göras, en del för att det faktiskt kan berika. Fast, ja, det är lite kul att höra en del av låtarna igen. Det är kul att höra de nya låtarna han jobbade på, ett par låter faktiskt riktigt lovande.

Som helhet betraktat är det ett värdigt sista livealbum. Men inte ett som blir som ett fyrverkeri, inte ett som blir den supernova i himlen som han nog i mångas ögon var.