Deportees
Islands & Shores

Deportees: Islands & Shores

Album / Universal
Utgivning D. 2011.10.19
Özgür Kurtoğlu

Det kan handla om produktioner lika storslagna i sin enkelhet som det allra bästa av Bruce Springsteen, eller om den säregna soulstänkta solskenspop som Deportees gjort till sin egna. Det kan vara låtstrukturer minst lika fina och mångröstade som de allra bästa stycken från Arcade Fire. Det kan vara de små detaljerna av elektroniska inslag strödda över de 45 minuter av pedantiskt vackert snickrad pop. Men bortom allt detta handlar Deportees i grund och botten om ett budskap som finns lika mycket på Damaged Goods som på Under the Pavement - the Beach, och kanske ännu mer på Islands & Shores. Bakom de dolda men alltjämt närvarande politiska budskapen, bakom en tunn och omsvepande slöja av pop och soul och mjuka rockanslag, finns alltid vackert sjungna berättelser om kärlek.

Det är inte musikgenren, musikens ofta så opersonliga och begränsande kategoriseringssystem, som något av detta handlar om, varken för Deportees eller ovan nämnde storheter. Det är intentionen, avsikten bakom musiken, bakom texterna, bakom hela paketet som ett musikalbum innebär och medför, som gör alla dessa band och artister till något större än bara ett gäng som skapar musik, något mycket mer betydelsefullt och mer speciellt. Du ska kunna se dina tårar försvinna i ösregnet när du hör Deportees. Du ska kunna slänga in vilken som helst av deras skivor i bilen och försvinna ut på motorvägarna med vinden blåsandes i håret. Du ska kunna känna viljan att höja näven och slåss mot etablissemanget och samhällets ihålighet när musiken väller ur högtalarna. Du ska kunna förälska dig fullständigt i bandet när de spelar live, och i personen du delar upplevelsen med.

Redan efter Under the Pavement - the Beach var det tydligt att detta band i och med det albumet, och med åren, skulle bli ihågkommet som ett av de bästa vi någonsin haft i Sverige. Islands & Shores är inte ett perfekt album, låtarna här har inte samma oemotståndliga kraft som det förra albumets absolut mest skimrande popjuveler hade, men som en samling är det tveklöst inget annat än briljant ändå. I de stunder där kärleken tar slut, när längtan efter alla resor långt bort kryper in under huden, när ilskan blir omöjlig att ignorera, när kärleken påbörjas, i alla dessa stunder finns Deportees där, kapabla att tonsätta livets alla skeenden till perfektion.

Islands & Shores är precis som det alltid så makalöst förträffliga bandet som skapat det; bristerna, sprickorna i skalet finns där, men är fyllda med en jordnära ödmjukhet och bilder av en evigt pågående romans med musiken som än brinner, intakt efter alla svårigheter. Deportees är en nationalklenod i dess sanna mening, och det är dags för resten av världen att se hur fint Sveriges finaste band är.