Sinéad O’Connor: Iceland Airwaves, Reykjavik

Sinéad O’Connor, Iceland Airwaves, Reykjavik

Recenserad av Daniel Horn | GAFFA

Det är nu över tjugo år sedan Sinéad O'Connor var nummer ett i världen med sin cover av Princes "Nothing Compares 2 U". Då syntes den unga stjärnan lika mycket i media för sina yttranden om den katolska kyrkans sexuella övergrepp, hårda USA-kritik och karaktäristiska skallighet som för sina musikaliska talanger. Det hela kulminerade på Bob Dylans 30-årsjubileumskonsert i New York 1992, då O'Connor blev utbuad av Madison Square Garden och fick lämna scenen med tårarna rinnande nerför kinderna. Händelsen inträffade några veckor efter att hon i amerikansk tv hade slitit sönder en bild av påven, Johannes Paulus II, och kallat honom en lögnare.

Efter det har livet erbjudit lite av varje för den irländska musikern, hon har hunnit med att få fyra barn, gift sig tre gånger och försökt ta livet av sig.

Nu, 2011, verkar Sinéad O'Connor dock ha fått kontroll över de inre demonerna, då hon ler och bubblar under uppträdandet med sin trio bestående av piano och akustisk gitarr under Iceland Airwaves. Konserten äger rum i den vackra lilla kyrkan Frikirkjan där publiken sitter på smala träbänkar. O'Connor är både 20 år äldre och 20 kilo tyngre än den där gången i början av 90-talet och ett par stora sjömanstatueringar pryder de breda överarmarna. Men hon är samtidigt sig lik med sitt kala huvud och intensiva blick. Rösten ger bestämt inte heller vika utan är fortfarande ren som en ängels.

Dessutom är Sinéad O'Connor förvånansvärt rolig, hon drar massor av skämt och anekdoter om att vara en mamma, hur hon fann sin nya man på internet och om livet som musiker. Flera av historierna och sångerna är också mycket politiska, bland annat smutskastar hon den katolska kyrkan, gör narr av den amerikanska dubbelmoralen och firar den irländska IRA-proteströrelsen. Hon är helt kompromisslös och ärlig. Och publiken älskar det, de både skrattar högt och visslar gillande.

Musikaliskt finns det också massor att gilla. Höjdpunkterna är "Red Football", "Whomsoever Dwells", "Never Get Old", "This Is a Rebel Song" och några nya låtar från hennes kommande album "Home", som låter mycket lovande. Mot slutet av den nästan två timmar långa konserten, får vi äntligen höra "Nothing Compares 2 U", som levereras i en mycket enkel version med bara sång och akustisk gitarr. Sinéad O'Connor framkallade rysningar med sin imponerande röst, som fyllde hela kyrkan. Hon får stående ovationer och golvstamp från den tacksamma publiken och ger tillbaka med tre gripande extranummer. En storstilad, underhållande och kraftfull konsert från den irländska rebellen, som har hittat tillbaka till det musikaliska igen.