Bengt Ohlsson: Rekviem för John Cummings

Bengt Ohlsson
Rekviem för John Cummings

Bog / Albert Bonniers förlag
Utgivning D. 2011.08.12
Magnus Sjöberg

Det är intressant med utmanande böcker, speciellt de böcker som utmanar ens egna föreställningar om hur saker och ting ska vara, bör vara; om vad man kan göra och inte kan göra. Bengt Ohlssons Rekviem för John Cummings är en sådan bok.

John Cummings, alias Johnny Ramone, var gitarrist i The Ramones. Boken, skriven i jagform, speglar de sista åren av Johnnys liv, om relationerna med de övriga bandmedlemmarna, med fans, med sin fru, och slutligen tomheten. Här får man som läsare följa med genom det slutliga förfallet, med minnen, tidigare vänners frånfälle, och Cummings egen söndervittring som man genom prostatacancer. Den slutliga förnedringen, det sista öde landet. Bengt Ohlsson ger dock, mitt i all bedrövelse, som ibland är lätt att tolka in och ibland kommer som en subtil fläkt mellan sidorna, John Cummings ett starkt människovärde. Det är lätt att känna medlidande med honom, på samma sätt som man samtidigt vill vända bort huvudet de gångerna man konstaterar för sig själv att det trots allt bara är uppdiktat, bara en skönlitterär historia.

Men ibland känns det både spekulativt och djärvt och intressant att välja det grepp som Bengt Ohlsson har gjort. Ramones har genom sin status, sin roll i musikhistorien och sina fanskaror en relativt gedigen biografi både samlad och skriven om sig. När det gäller enskilda medlemmars förehavanden är just John Cummings sista år inte så pass kända att det går att säga att något är sant eller falskt i den här boken. Därav den skönlitterära hållningen. Men det är svårt att skilja på vad som är fakta och vad som är fiktion. Den distinktionen är, om inte nödvändig för ett fan, så i alla fall viktig. Å andra sidan måste man ge Bengt Ohlsson det: det är en riktigt underhållande, lättillgänglig och välskriven bok. Och då kanske inte autenticitetsfunderingarna spelar någon roll längre.