Håkan Hellström
2 steg från Håkan

Håkan Hellström: 2 steg från Håkan

DVD / Moore to be
Utgivning D. 2011.11.02
Magnus Sjöberg

Håkan Hellström. Artisten vars musik antingen väcker kärlek eller hat, sällan något mittemellan. Dokumentären har gått på bio och på tv. Dvd-utgåvan är bioversionen med lite extramaterial: videor, intervjuer och en bortklippt scen.

Filmen följer Håkan under tiden kring släppet och konserter kring förra årets Två steg från Paradise. Klipp från scen. Backstage. Intervjuer. Låt- och arrangemangsdiskussioner med låtskrivarpartnern Björn Olsson. Den följer också 18-åriga Amanda, en inbiten Håkan-fan. Som åker till konserter runt om i Sverige, och som bara kan spela Håkans skivor när hon är ensam hemma, eftersom hennes kille hatar att höra hans musik.

Håkan pratar om idolskapet, om att vara en förebild, om musiklivet överhuvudtaget. Funderingar kring varför så många reagerar så starkt på hans musik. Det märks ganska klart att han håller distansen till det han gör, att ingen släpps in på livet helt och hållet. I många av de intervjufragmenten känns det ändå som att det är nära, att en liten öppning till privatpersonen finns, men som aldrig öppnas helt. Det känns nästan frustrerande; det finns många svar man vill ska utvecklas än mer, men som inte tillåts göra det. Ibland till och med så att man är osäker på vad han menar. Vilket också gör att det känns lite ofullständigt, lite otillräckligt.

Men trots att filmen inte hittar något djup, är det är ett intressant och fint samtidsporträtt, av både artisten Håkan och hans fan Amanda. Scenen vid eftertexterna när de båda sitter på ett utecafé är faktiskt lite rörande.