Wakey!Wakey!: Debaser Slussen, Stockholm

Wakey!Wakey!, Debaser Slussen, Stockholm

Recenserad av Daniel Horn | GAFFA

Det finns artister som knappt yttrar ett ord mellan låtarna när de spelar live. Och så finns det artister som Mike Grubbs, frontman för Wakey!Wakey!, som låter munvädret gå oavbrutet. Om sanningen ska fram så tror jag att han skulle ha lyckats minst lika bra som komiker som han är på väg att göra som musiker. Han levererar skämt på skämt genom hela spelningen och jag tror faktiskt, på allvar, att han pratar mer än spelar under den knappt en och en halv timme långa konserten.

Det må vara charmigt till tusen, men i längden blir det evinnerliga pladdrandet snarare ett problem än en tillgång. För det spelar ingen roll att Grubbs är rolig som få, det här är inte stand-up utan en spelning och det är för Wakey!Wakey!s vackra låtars skull som vi är här.

Wakey!Wakey!, för dagen i en konstellation som består av enbart Grubbs och en ytterligare keyboardist och körsångerska, saknar inte ett dugligt låtmaterial. Snarare tvärt om, den hittills enda släppta skivan består av idel variation mellan enkel men genialisk indiepop och betydligt mer avancerad popmusik, med inslag och inspiration av klassiskt.

Just den kombinationen är för mig Wakey!Wakey!s vinande koncept, men det försvinner helt och hållet i och med att det inte finns något band på scen. Kvar blir bara Grubbs, förvisso spännande och originella röst och den keyboard som han spelar på. Och då hjälper det dessvärre inte att han stundtals hamrar på de stackars tangenterna med sådan passion att keyboarden riskerar att dratta i golvet. Spelningen blir enformig och förutsägbar.

Då räcker de roliga skämten, passionen, en nyskapande cover av Girls Just Want to Have Fun och de självklara hitsen Dance So Good och War Sweater inte till. Spelningen som börjar roligt och ohyggligt vackert tack vare sin enkelhet, och därmed verkar mycket lovande, blir i längden så långtråkig att man får stor lust att lämna i förtid. Det är synd, jag gillar ju Wakey!Wakey!, egentligen.