Invasionen: Nefertiti, Göteborg

Invasionen, Nefertiti, Göteborg

Invasionen: Nefertiti, Göteborg

Recenserad av Daniel Horn | GAFFA

"In Copenhagen we lost the punks when we played Norrsken".

Dagen innan Nefertiti-spelningen stod Bakken i Köpenhamn på agendan – ett tivoli med gamla anor – och enligt Lyxzén förlorade bandet kontakten med punkarna vid naturromantiska Norrsken. En låt om att växa upp i de norra delarna av Sverige. En melankolisk hyllning till uppväxtorten Umeå. Men för att vara krass, förlorade Lyxzén punkarna långt innan Köpenhamns-spelningen, även om den svenskspråkiga debuten Hela världen brinner fick flera att återknyta bekantskapen. Å andra sidan har dagens Invasionen mer gemensamt med Peter Hooks basgångar, powerpop och monotona New Wave-strömningar än klassisk punk.

Lyxzén möter publiken i svart, gensvaret är inledningsvis ganska sömnigt – en effekt av att spelningen börjar 01:30? Men även trötta själar kan väckas till liv genom metalliska och snygga gitarrslingor anno Manchester 1980. Att ep:n Arvegods och aktuella skivan Saker som jag sagt till natten inte producerats av Joy Division-prducenten Martin Hannett är svårt att förstå. Men de förvaltar arvet snyggt, och powerpoplåtar som Sanningsenligt (Sant sant sant) och Demonerna utgör klassmaterial. Det märks att publiken är med på noterna.

Dessvärre tycks danskar och svenskar vara av samma skrot ock korn, för fina Norrsken når inte riktigt ända fram och vid avslutande 120 db är det tunt i publikleden. Men bandet avslutar på klassiskt rockmanér där det gäller att pressa det sista ur konstellationen bas, trumma och gitarr. Och för att återknyta till förlusten av punkarna, stärktes åtminstone mina Lyxzén-aktier vid senaste skivan – det är inte helt lätt att skapa fungerande svenskspråkig postpunk.