Placebo
We Come In Pieces

Placebo: We Come In Pieces

DVD / Eagle Vision
Utgivning D. 2011.10.31
Josefin Bagge

We Come In Pieces spelades in på Brixton Academy i London under det sista datumet på en två år lång turne för att promota Placebos sjätte studioalbum. Med de förutsättningarna i tanke känns spelningen märkligt ordinär. Det är inte Brian Molkos stundtals stela publikkontakt och påtagligt skälvande, ljusa stämma, eller bristen på meningsfullt mellansnack som utgör problemet. Det är det nyaste materialet som redan i studioversion var en ofrånkomlig besvikelse, så långt ifrån den nivå av standard som de en gång skapade åt sig själva.

Under låtar som Every You, Every Me och Teenage Angst infinner sig den nostalgiska magin, och konsertlokalen blir lika intim som ett svettigt tonårsrum. Placebo demonstrerar att de inte bara var pionjärer av sin tid, utan också att de rent tekniskt är otroligt begåvade musiker. Även visuellt är konserten en fröjd för ögat. Ännu mer synd är det då att de annars så pulserande låttexterna förlorar sin vikt genom Molkos otåliga wailande. Den arga, unga upprorskänslan som dominerar repertoaren känns disträ i både rösten och scennärvaron.

De gamla klassikerna påminner en om vad det var som kändes så fantastiskt med Placebo, då när man för första gången kärade ner sig i androgyna Brian Molko och all denna teenage angst. Men som för att kontra erinerar alstren från 2009 års Battle For The Sun om varför man slutade lyssna när man gjorde det. Och det känns lite synd att spelningen inte är i kategorin greatest hits, trots att en sådan känns karriärsmässigt läglig.