Rebecca & Fiona
I Love You, Man

Rebecca & Fiona: I Love You, Man

Album / Pope Records/Universal
Utgivning D. 2011.11.16
Özgür Kurtoğlu

För sig själva har nog Rebecca Scheja och Fiona FitzPatrick inte så mycket kvar att bevisa, de vet vad de kan och hur de ska bygga en väg som går högt förbi dansmusikens nuvarande toppspelarna, men trots framgångarna verkar duon fortfarande inte bli tagna på riktigt allvar i Sverige. Det är i utlandet, på större scener, med mycket större artister, som Rebecca & Fiona verkligen får skina, och nu med ett album klart är åtminstone tanken att även Sverige ska förstå vad duon handlar om.

Dagens DJ-kultur jobbar nästan exklusivt efter singel-konceptet, enbart för att sälja en enskild låt och medföljande remixer, som sedan leder till spelningar och längre turnéer som följd av (förhoppningsvis) en säljsuccé. Rebecca & Fiona har valt att istället för att bara samla singlar skriva ett helt album rakt av, och döpt det till I Love You, Man!.

Albumet är inte bara 12 spår som tillsammans utgör en samling minst sagt spretigt komponerad men stabilt underhållande klubbmusik, eller oerhört potent remixmaterial. I Love You, Man! är inte ett gäng singlar som släpps för att en i taget ta över klubb efter klubb, det är ett album som tillsammans vill ta över alla klubbar samtidigt.

De tar sig an electropop och ljud farligt nära disco från 80-talet lika lätt som de skapar electro-kryddade house-låtar eller stora trance-refränger med ännu större synthslingor, och får nästan samtliga produktioner att låta sådär typiskt "bigger than life" som är så viktigt för house-musik. Det anmärkningsvärda är inte längre att Rebecca & Fiona vill vara störst, bäst och vackrast, och beter sig därefter. Det är att de nu med I Love You, Man! kan backa upp det fullt ut, med låtar starka nog att rivalisera de allra största inte bara i Sverige, men överhuvudtaget.