Aloe Blacc: Brewhouse, Göteborg

Aloe Blacc, Brewhouse, Göteborg

Aloe Blacc: Brewhouse, Göteborg

Recenserad av Angelica Capitao Patrao | GAFFA

Aloe Blacc, som troligtvis är mest känd för I Need A Dollar, vinjetten till HBO-serien How To Make It In America, äntrar scenen med buller och bång. Med en instrumentell version av I Need A Dollar i bakgrunden kommer han in, finputsad och välklädd.

"Ikväll är ni inte på en konsert, ikväll ska vi festa tillsammans", säger han. Hey Brother, den funkigaste låten under kvällen, är först ut. Gitarren blixtrar till och tillkännager djärvt sin närvaro. Trumpeten ackompanjerar gitarrens riff vilket skapar ännu mer kraft i sången. Aloe Blacc ber publiken om hjälp, han ber om kärlek och energi och lovar att skänka lika mycket tillbaka. Återigen påpekar han att det inte är en konsert ikväll, det är en fest. Femme Fatale, en sentimental ballad med en dos av gospel, förvandlar han till den snyggaste av soulballader. "Ta tag i er ratt, nu ska vi tillsammans köra genom Sunset Boulevard" säger han och berättar om när han fick idén till Green Lights, just på Sunset Boulevard i Hollywood. If I snuddar vid James Browns mer effektfulla uttryck och Aloe Blacc har en sensationell kraft i sin röst som inte lämnar någon oberörd.

Glädje, värme och kärlek strålar från scenen vilket smittar av sig på publiken. Aloe Blacc har en lättsam men ändå inträngande kontakt med publiken och trots sin framgång framstår han som genuint sympatisk och ödmjuk. Med You Make Me Smile får han igång publiken som fyller hela Brewhouse att sjunga med, till en oemotståndligt funkig och soulig låt. Han tar till den politiska tonen och börjar samtala om materialism, klasskillnader och hur det ofta är "the backstabbing politicians" fel och lägligt nog spelar han Politician och återgår till samma tema i Life So Hard. När den välkända pianoslingan till I Need A Dollar börjar spelas stiger nivån och Brewhouse börjar gunga. Den är soulig, smattrande och bubblig och trots att han har framfört den åtskilliga gånger gör han ett framträdande som är spektakulärt. Maya Jupiter äntrar scenen och framför tillsammans med sin man en ny låt, Rico, gladlynt, svängig och en blandning utav soul, rap och dancehall. Loving You Is Killing Me avslutar konserten och ännu en gång visar Aloe Blacc och The Grand Scheme på en fullfjädrad sammanhållning.