Slipknot: Iowa - 10th Anniversary Edition

Slipknot
Iowa - 10th Anniversary Edition

Album / Roadrunner Records
Utgivning D. 2011.11.02
Tomasz Swiesciak

Jag brukar ställa mig kritisk till återutgåvor av alla olika slag. Oftast är det ett försök av skivbolagen att mjölka konsumenten på de sista slantarna av en redan populär utgåva. Sällan bjuds det på något nytt. Skärmsläckare, skrivbordsunderlägg eller Iphone-teman känns enbart som en patetisk strategi från hungrande skivbolagshajar.

Då och då kommer en återutgåva som faktiskt tjänar ett syfte; replokalsljudet från en kultförklarad demo har polerats, det erbjuds en maffig dokumentär och tidigare outgivna låtar ges utrymme. Vart någonstans Slipknots jubileumsutgåva av deras hittills mörkaste album ställer sig, har jag svårt förhålla mig till. Det är inte så mycket nytt material på dessa tre fullmatade skivor. Första skivan erbjuder Iowa och en remix av My Plague. Något snålt kan tyckas. Skiva två är tagen från DVD'n Disasterpieces och är ett liveframförande av spelningen på London Arena 2002.

Iowa var uppföljaren och den mörka kusinen till den kritikerrosade debuten är materialet på denna jubileumsutgåva endast hämtat från de två första albumen samt Slipknots första demo. I detta avseende finns det nyare live-DVD'er från Des Moines nio (nu åtta) störda musikanter.

Det är när dokumentären Goat kommer igång som materialet börjar bli intressant. Regisserat av bandets grundare Clown (Shawn M Crahan) har han försökt på ett visuellt bildspråk som förmedlar hur otroligt överjävlig perioden vid inspelningen av bandets andra skiva var. Att Iowa var en krigsförklaring mot världen vet den som kan sitt Slipknot. Medlemmarna utbyter erfarenheter, känslor och tankegångar kring inspelningstiden och inte sällan förklarar de att skivan är det brutalaste som världen skådat, så än tio år﷽﷽﷽﷽﷽undare sutgåva rortenår efteråt. Joey Jordisson skyr inga medel när det kommer till att dunka sig själv och bandmedlemmarna i ryggen. Detta till trots, har du inte sett någon annan dokumentär med bandet, förefaller materialet intressant. I synnerhet om du vill få en inblick i musikernas känsloliv.

Iowa – 10th Anniversary Edition är inte menad för den som redan har alla utgåvor av Slipknots backkatalog eller följt bandets musikaliska karriär de senaste tolv åren. Den fungerar ypperligt som ett komplement för dig som saknar skivan sedan tidigare eller bara är ett så pass inbitet fan att du måste ha allt som Slipknot släpper.