Rammstein
Made in Germany 1995-2011

Rammstein: Made in Germany 1995-2011

CD / Universal
Utgivning D. 2011.12.05
Mathias Skeppstedt

Hur recenserar man en samlingsplatta? Det är ju bandets bästa låtar samlade på en skiva. Antingen så håller man med om det eller så tycker man att låtarna inte är bandets bästa. Det finns liksom inget mellanting där.

Så det är väl lika bra att börja i den änden. Jag håller inte riktigt med om låtvalet på tyska eldrockarnas första samlingsplatta. Vi får en låt från första plattan, och det är väl det minsta man kan begära, det är också bra att det bara är en, sen får vi två från Sehnsucht, fem från Mutter, fyra från Reise, Reise, en från Rosenrot, och två från senaste skivan Liebe ist fur alle da. Och det är väl ungefär den uppdelningen det ska vara. Men då är det låtvalet som vi måste titta på. Engel är deras första hit och jag förstår hur de tänker, men det är ingen bra låt och den har inte åldrats speciellt bra, Mutter likaså, den håller inte. Samma sak med Ohne dich från Reise, Reise, jag kan förstå att de vill ha med en lugn låt, men den håller inte och speciellt inte när det finns så många bättre låtar från den skivan, deras absolut bästa enligt mig. Varför får vi inte det lilla mästerverket Dalai Lama, eller varför inte låten Reise, Reise. Men med allt detta sagt är det svårt att klaga, det är ett gäng slagkraftiga hittar och det är givetvis en riktigt bra platta. Det finns väl ingen som gillar Rammstein som kan klaga på Keine Lust, Du Hast, Rosenrot eller Sonne. Men Pussy är fortfarande en skitlåt och skulle aldrig ha spelats in. Punkt.

Men det riktigt intressanta är cd2 som är full med remixar. Vi får bland annat Faith No More, Meshuggah, Pet Shop Boys, Laibach, Devin Townsend och håll i er nu Scooter (som givetvis remixar Pussy, och ja den är så dålig som man kan tro). Meshuggah har lagt på så mycket gitarrer att det nästan låter som Meshuggah, Pet Shop Boys har gjort en popdänga av Mein teil, medan Devin Townsend, ja jag vet inte riktigt vad jag ska säga, Devin Townsend gör Rammlied till avskalad polka med banjo! Det enda som finns att klaga på med remix-cd:n är väl att Mogwais helt lysande remix av nya låten Mein land inte finns med.