Sophie Zelmani
Soul

Sophie Zelmani: Soul

Album / Sony Music
Utgivning D. 2011.11.23
Jack Hildén

Jag funderar ofta på, men kommer aldrig till skott med, att göra en spellista vars enda syfte är att jag ska somna. Något att dåsa bort till framför flygplans- eller tågfönstret, och medan landskapen drar förbi blir ögonlocken tyngre. Problemet med de flesta artister och band är att de då och då blir uppspelta och dänger till med högt tempo. Till och med Simon & Garfunkel spelar Bye Bye Love och Fleet Foxes är inte bara vacker stämsång i skymningen.

Tur är väl det, för det skulle bli tröttsamt. Och det är väl just det, att Sophie Zelmani verkligen går att lita på. Till spellistan skulle jag markera hennes karriär på datorn och lägga in rubbet. Hon förlitar sig på de avskalade arrangemangen, på att rösten ska vara så nära mikrofonen att varje gång läpparna separeras går det att uppfatta. Det ska räcka med en viskning. Soul, producerad av gamla vapendragaren Lars Halapi, är inget undantag. Snarare slår hon ett ännu tyngre slag för sitt sound genom att låta All About You och My Soul Remembers pågå uppemot tio minuter. Visst är det modigt, ungefär som att ställa sig naken på en scen och be publiken att tycka om vad de ser. Svaret för mig kommer lätt och nästan automatiskt. Fint.

Det vore att underskatta Zelmani som låtskrivare att hävda att det tar slut där, att låtarna inte är annat än sövande. Här finns exempelvis en torr sorts humor i texterna, som i singeln Free Now. Det klingar väl med vemodet. Men ofta känns hon lite för nöjd med det faktum att allt hon rör blir fint, istället för att välta stativet när hon nu ändå står där, längst fram på scenen.