Amy Winehouse: Lioness: Hidden Treasures

Amy Winehouse
Lioness: Hidden Treasures

Album / Island
Utgivning D. 2011.12.07
Maria Stacke

Det har skrivits otaliga spaltmeter om den brittiska sångerskan och hennes tragiska bortgång i somras. Nu har även branschen fått säga sitt, i och med släppet av Lioness: Hidden Treasures, vilken sammanställts i samarbete med Winehouses familj och producenterna tillika nära vännerna Salaam Remi och Mark Ronson. Den självklara frågan för en postum utgivning som denna blir naturligtvis; är det ett sätt för bolaget att mjölka ut det sista ur en karriär som fick ett alltför tidigt slut, eller en hyllning värdig hennes musikaliska gärning?

Lioness: Hidden Treasures är långt ifrån ett desperat försök till en sista utgivning. Den bjuder på smakprov från hela hennes karriär, allt från tidiga demos och covers, till inspelningar färdigställda strax innan hennes död. Urvalet är måhända föga överraskande, men behandlat med stor respekt för hennes integritet som artist och människa och vittnar om hennes bredd som såväl sångerska som låtskrivare. Winehouse rör sig tryggt genom 60-talspastisher, hjärtskärande soulballader och mjukaste jazz. Det egenskrivna, tidigare outgivna, materialet präglas av hennes karaktäristiska ärlighet och svarta humor.

Som förväntat går en helhetskänsla något förlorad i ett album som detta. Kanske är det också det mest kärnfulla sättet att porträttera en komplex artist och person. Framförallt återställer det henne som en talangfull musiker, som trots en kort och turbulent karriär, vilken i media ofta överskuggades av hennes missbruk, gjort ett permanent avtryck i pophistorien.