x
Coldplay: Sentrum Scene, Oslo

Coldplay, Sentrum Scene, Oslo

Coldplay: Sentrum Scene, Oslo

Recenserad av Tatiana Castillo Madrid | GAFFA

Onsdag eftermiddag stod Coldplay-fans från hela Norden redo för att ta emot bandet på nära håll. Konserten skulle egentligen hållas på Folketeateret för en månad sedan, men blev inställd på grund av sjukdom och fick flyttas till Sentrum Scene. Inga biljetter gick att köpa, utan de fick vinnas genom tävlingar som utlystes i de Nordiska länderna. Trots att Sentrum Scene rymmer uppemot 1700 gäster, är det fortfarande legitimt att kalla den en "exklusiv intimkonsert" med tanke på att bandet har sålt mer än 50 miljoner skivor och deras fem studioalbum har toppat försäljningslistorna i flera länder.  

Konserten hölls i samband med marknadsföringen av bandets nya album "Mylo Xyloto" och kommer visas i sin helhet på norska TV2 runt jul.

Tio år efter debutalbumet "Parachutes" visar bandet på en enorm självsäkerhet. Tidigt i konserten fyrar de av giganthittarna "Yellow" och "In My Place", som blev mottaget av en tacksam publik.

Frontmannen Chris Martin, som tidigare har uppgett att A-ha inspirerade dem att starta bandet, underhöll publiken med norska fraser. Oavsett om han hoppade runt på scenen eller satt vid pianot, var han självsäkert närvarande och styrde i den relativt lilla lokalen.

Kvällen bjöd på en smått legendarisk konsert för de tursamma fansen och branschfolket som var på plats. Bandet klarade aldrig av att spränga gränserna för sina egna ramar, men levererade en solid spellista där de gamla låtarna gjorde störst intryck.

Suggestiva "Violet Hill" uppföljd av en up-tempo version av "God Put a Smile Upon Your Face" var massiva inslag som visade bandets mer rockiga sida. Efter enhälliga applåder gick Coldplay återigen ut på scenen och levererade den klassiska Coldplay-balladen "Clocks" och "Fix You", för att avsluta med singeln "Every Teardrop is a Waterfall" som i stort sett fick hela Sentrum Scene att hoppa i dansglädje. 


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA