Entombed: Göta Källare, Stockholm

Entombed, Göta Källare, Stockholm

Entombed: Göta Källare, Stockholm

Recenserad av Daniel Horn | GAFFA

Drygt tjugo år in i karriären och med ett antal odödliga verk i katalogen vore det nästan naturligt om en viss mättnadskänsla infunnit sig. Inte i Entombeds värld. Där är rutinen blott ett komplement till den ungdomliga entusiasmen som vägrar dö. Om någon mot förmodan tvivlat bevisar bandet denna kväll att de är födda till att stå på scen och bjuda oss på en gedigen omgång death metal.

LG Petrov myser som ett barn på julafton när han får publiken att äta ur hans hand. Sångaren lommar fram på scen som den stenhårda mysfarbror han är. Attackerar oss med brutala growl för att sedan mellan låtarna agera ståuppare. Den familjära stämningen är på topp när Entombed plöjer igenom den imponerande låtskatt de samlat på sig genom åren. Living Dead levereras så furiöst att jag nästan tappar andan och To Ride, Shoot Straight And Speak The Truth svänger något hejdlöst. Euforin under Wolverine Blues, Chief Rebel Angel och Left Hand Path vet knappt några gränser. Det moshas och headbangas, armarna åker i luften och Göta Källare fylls av förbrödring. Det blir inte mer arbetarklassmetal än det här.

Alla som sett gruppen tidigare vet att de inte lämnar en besviken. Oavsett förutsättningar krigar de sig fram till nya segrar. Ikväll ligger fältet öppet då lokalen är full med frälsta fans som inget annat än längtar efter att få sig ännu en dos av Stockholmsbandet. Entombed går ut och plockar av frukterna som alla år av hårt slit har fört med sig. Erfarenheten och rutinen har gett dem en naturlig pondus – nervositet existerar inte i deras värld. När de på samma gång ser ut att ha roligare än någonsin är det omöjligt att inte dras med. Energin åker fram och tillbaka mellan band och åskådare. Det är idel leenden under den dryga timmen. För ett band av denna kaliber är förvisso varje spelning att räkna som ännu en dag på jobbet. Det är dock få förunnat att ha ett jobb man trivs så bra med som Entombed bevisligen gör med sitt.

Glädjen från scen, responsen och kompositioner som When in Sodom, Damn Deal Done och Eyemaster är alla anledningar till att befästa en gammal sanning: Gammal är äldst!